lördag 20 oktober 2012

Goda bullar!

God morgon! Det är något speciellt med lördagar. Troligen sitter det kvar sen deffen då lördag innebar formcheck, vägning och mätning... och såklart sk "fridag". En del väljer att kalla den "ätardag", andra nöjer sig med att kalla den "fridag" eller "höjardag". Vad man kallar den är en sak och vad man gör den till är en annan sak. Ibland läser man rena skräckexemplen på frosseri. Personligen passar det bättre att lägga ribban på en lagom (typiskt svenskt) nivå. Friare med maten och då framförallt bra mat, mat jag kan äta mycket av utan att det gör för mycket skada. Rena produkter och mat som innehåller näring. Mat som kroppen kan använda som byggstenar för att bli starkare, snabbare och friskare. Oavsett om jag får eller inte får vill jag inte stoppa i mig en massa halvfabrikat och annat skräp. Jämför det med vår vackra natur som vi värnar om. Det skulle kännas helknäppt att slänga sopor och avfall i en älv eller sjö eller på någon annan vacker plats i naturen. På samma sätt slänger jag inte skräp i min underbara värdefulla kropp. En klyscha men ack så sann: Man har bara en kropp, var rädd om den. Jag vill att min kropp ska vara hel och frisk lång tid framöver. Vi har förhoppningsvis många äventyr vi ska hinna uppleva tillsammans, spännande utmaningar och nya mål som ska uppnås.

Åter till spåret... jo på lördagsmornar vaknar jag väldigt tidigt och ligger och vänder och vrider på mig. Ungefär som när man var liten och fyllde år eller på julaftons morgon. Idag var det bakning på schemat. Och herregud vad goda frukostbullarna blev! Gjorde enligt detta recept. Med vissa små justeringar. Jag använde mig av sojamjöl istället för mandelmjöl då jag är allergisk mot mandel. Dessutom hade jag inga chiafrön hemma men jag tog lite psylliumfrön och extra linfrön. Hade även i lite havrekärnor för att få ett grövre bröd. Blev superbra! Snabbt och smidigt. Tror att det tog 20 minuter inkl gräddning (bara 10 min i ugnen). Passade på att plocka ihop och diska under tiden de stod inne i ugnen så det hade förmodligen tagit längre tid att gå ner på stan och köpa bröd på bageriet.



Ha en fortsatt trevlig lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar