måndag 7 maj 2012

Gott gott

Investerade i behållare att göra isglass i när jag var på shoppinghumör i helgen. Risken är att man köper en sådan grej och sen hamnar den oanvänd längst in i köksskåpet. Inte för att den kostade speciellt mycket men jag gillar inte att handla på mig saker som inte kommer till användning. Men tror inte att den risken är så stor i detta fall. Favoriten än så länge: Fryst Fun light Green Tea Kiwi + en liiiten skvätt vatten = Piggelin. Provsmakade igår, läskande och fräscht. Kommer att sitta finfint när sommarvärmen äntligen hittar hit upp till våra breddgrader.
Ett annat beroendeframkallande mellis är äggvitefluff i alla möjliga varianter. Man kan smaksätta fluffet med olika smaker av proteinpulver, favoritkryddorna kanel + kardemumma eller pepparkakskrydda eller varför inte Fun light. Ibland blandar jag i lite Minikeso i fluffet och det blir en ljuvlig gegga. Föredrar just Minikeso framför Kesella i det avseendet då smaken inte är lika syrlig.


Kesella ja... också en gåva från herren för en Fitnesswannabe som mig. Den går att äta precis som den är med en liten skvätt Fun light (återigen med risk för att bli tjatig), vispar man ihop det blir konsistensen mer fluffig och ännu godare. Låter man den stå i frysen en stund och bli riktigt kall smakar det nästan yoghurtglass. En annan glassvariant är att mixa med frysta bär och sedan låta den stå i frysen en stund, smakar sorbet. Vill man lyxa till det ordentligt toppar man härligheten med diverse rostande frön eller kokos.

Testade även att baka Ostkaka i helgen efter detta recept från min teamkompis Matilda. Slickade t o m ur bunken med överbliven smet så j-a gott var det! Gräddade den i ca 25 minuter tills den var hög och fin med gyllene yta. Därefter fick den stå i kylen i några timmar för att riktigt gotta till sig. Bjöd mina föräldrar på eftermiddagsfika och de var jättnöjda. Serverade den med färska jordgubbar och blåbär. Toppade med kanel såklart. =) Måste säga att det var betydligt godare än en sliskig sockerkaka eller mastig kladdkaka som växer i såväl munnen och magen.

Nej nu får jag borsta tänderna så jag står emot suget. Här på bilden syns isglassbehållaren längst upp till höger. Tillsammans med resten av lördagens shopping.



2 kommentarer:

  1. Ostkakan är grymt god :) Isglass låter inte så dumt heller :)

    Ha en bra dag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan att överdriva är nog ostkakan något av det godaste jag har ätit... för att inte tala om smeten innan man gräddade den... MUMS! Ska prova den i helgen igen tillsammans med lingonsylt och banan denna gång.
      Ha en bra dag du med! Kram

      Radera