torsdag 9 maj 2013

Glad, kåt och tacksam

Jag reser mig igen, borstar av dammet och hoppar upp i sadeln, återtar kontrollen, visar att jag är kaptenen på denna flight. "Queen of my own life" som jag uttryckte mig häromveckan. En fras jag delvis snott från Erik Saades "Hearts in the air" där han sjunger "I don´t care what they say, just want them out of my way because I´m the King of my own life".

Har haft svängigt humör senaste veckorna. Varit vresig och snäsig mot mina nära och kära och ibland även mot helt oskyldiga människor. Det har varit en berg- och dalbana där jag i ena stunden varit i topp och nästa nere i backen. Vet så väl vad det beror på. Beror knappast på krossat hjärta, snarare på sårad stolthet. För med handen på hjärtat ville jag egentligen ha honom...? Samtidigt som vi var väldigt lika i många avseenden befann vi oss på olika våglängder i livet... Kanske var det tävlingsmänniskan inom mig som fick sig en käftsmäll. Hans sista sms, artigt och fint formulerat, men ändå satt orden som en rak höger mitt i nyllet. Har det sparat och läser det ibland... kommer att ha det kvar och läsa det med jämna mellanrum och jag väntar på den dagen då jag inte känner någonting. Min topp 3 lista på Spotify har senaste tiden sett ut såhär: "Best thing I never had" med Beyonce, "Someone like you" med Adele och "Somebody that I used to know" med Gotye. Dags att vända blad / byta låtval, gå framåt... eller bakåt till tiden innan jag ens visste vem han var.

Äntligen har våren kommit på allvar och istället för att få sommarpanik / ångest ska jag "bara vara". Inte känna mig tvungen att "njuta", "fånga dagen", "ta tillvara på livet". Lyckan kommer inte med tvång, den bara finns där när man minst anar det. Små saker för vissa är stora saker för andra människor. Allt är relativt och vad som gör just dig lycklig bestämmer du, eller rättare sagt det känner du. Efter mitt förra inlägg insåg jag att jag kan uppfattas som en bitterfitta därför säger jag nu detta: Ät glass om det gör dig lycklig, drick vin om det är livskvalité för dig, ligg i solstolen om du njuter av det. En grillad köttbit och ett glas rosé en ljummen sommarkväll är livskvalité för mig, att ligga under parasollet på stranden i Alanya och höra vågornas brus är ännu mer livskvalité för mig. Men till vardags är det andra saker som jag blir lycklig av, att se och känna resultat av hård träning och rätt kost, det är lycka för mig. För guds skull missunna inte varandra att vara lyckliga, tillvaron blir mycket trevligare om man börjar glädjas åt varandra istället. Så när jag kommer cyklande från gymmet en solig dag och du sitter där på uteserveringen med en kall öl känner jag förmodligen lika stor livsnjutning som du gör. Förhoppningsvis är jag på så bra humör att jag kan titta upp och dela med mig av ett sprudlande leende och hoppas på att mötas av samma tillbaka. Överens? ;-) När jag sedan kommer hem och öppnar en iskall Cola Zero är mitt liv fulländat och då behöver jag inga trista kommentarer om hur giftig lightläsk är (det vet jag redan för jag är inte helt dum i huvudet, men det handlar även om vilka mängder man sätter i sig, precis som med alkohol gör det inget så länge man har kontroll och dricker med måtta).

Men å andra sidan måste man vara så j-a lycklig jämt. En krönika i Expressen av Mia Skäringer spreds som en löpeld på Facebook igår. Tycka vad jag vill om henne som skådespelerska (liiite överskattad ibland) men det var mycket bra skrivet. Man kan inte vara glad hela tiden. Vissa dagar när jag kommer till jobbet är det bara att ta på sig "jobbkostymen" och se glad ut, vara artig mot kunderna. Kanske tror vissa kunder att "hon är alltid sååå glad". De känner inte mig privat. Jag kan krypa ihop som en igelkott och bara vilja isolera mig från omgivningen. För mig personligen är det ganska mycket svart eller vitt, medan andra människor kan "glida" genom livet med ett balanserat humör i något gråaktigt mellanskikt. Nä vem fasen orkar vara "glad, kåt och tacksam" hela tiden.

Slutligen något som gör mig glad, lycklig (på riktigt) och oerhört stolt är de modiga och snälla människor som vågar ge en komplimanger i gymmet. Tack från djupet av mitt hjärta! De värmer grymt mycket, speciellt i stunder då jag tvivlar på mig själv. Vill ge lika fina ord tillbaka till er alla som är där dag ut och dag in och kämpar. Ni är grymma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar