torsdag 9 maj 2013

Snabbmat


Snabbmat behöver inte betyda dålig mat, det behöver heller inte betyda kaloribomb. Likväl behöver dietmat inte betyda tråkig eller krånglig mat. Allt handlar om förutfattade meningar som vi förlitar oss på som blir vår verklighet. Men allt är inte skrivet i sten. Vi är förändringsbara. Steg ett är att vara förändringsbenägen därefter kan vi ändra synsätt, levnadsvanor eller uppfattningar om saker och ting.

Idag har jag kört "snabbmatsstilen" i köket. Lunchen blev en simpel tonfisksallad. Den bestod av cocktailtomater, paprika i olika färger, purjolök, grön sparris och en burk tonfisk såklart. Piffade upp den med en skvätt sweetchilisås och mangocurrykrydda. Det som tog längst tid var att koka upp sparrisen, ett par minuter eftersom sparris absolut inte ska koka för länge. 10 minuter och lunchen var klar. Okej... om man inte deffar kan man låta fantasin skena iväg, kanske har man ett kokt ägg i kylen, en halv avocado höjer salladen ett par nivåer, om man inte gillar "ren" eller "torr" mat är en klick keso perfekt som pricken över i:et, eller dressing på lättkesella/naturell yoghurt + sweetchili/mangochutney. Gillar man inte tonfisk väljer man en burk kräftstjärtar eller räkor istället, personligen gillar jag ICA:s sorter, Garant är inte lika goda. Nu på kvällskvisten bestod middagen av kassler och broccolimos, samma som ligger i matlådan tills imorgon. Broccolimos är så enkelt att man kokar upp broccoli i några minuter tillsammans med lite grönsaksbuljong, tar av den av plattan, låter svalna lite innan man börjar mixa. Jag brukar hälla över broccolin i en plastbunke för att slippa gå lös med stavmixern i kastrullen (spara dock lite vatten i kastrullen för att spä ut med), då svalnar den snabbare och jag slipper diverse brännskador. Sen är det bara att mixa på tills man uppnår önskad konsistens, på med örtsalt efter eget tycke och smak.

Annars är planering och förberedelser a och o när det gäller bra kosthållning. Kycklingfiléer kan tillagas i förväg, köttfärs kan också stekas i förväg, på så sätt finns alltid grunden färdig, d v s proteinkällan. Lax tar bara 15 minuter i ugn så den behöver man knappast förbereda, den sköter sig själv medan man fixar resten. Därefter är det bara att tillsätta kolhydrater efter önskemål. För min del betyder det mestadels grönsaker just nu. Annars kan man alltid ha ris färdigkokt i kylen eller liknande alternativ såsom mathavre/-vete eller bulgur. Eventuellt vill man piffa upp med någon sås och då funkar keso/lättkesella alldeles utmärkt som bas. Använd fantasin när det gäller kryddor och gå gärna på upptäcksfärd i matbutiken nästa gång du handlar, kanske hittar du något nytt och spännande i kryddhyllan. Kolla bara innehållsförteckningen så det inte innehåller för mycket socker (varningssignal om socker står högt upp i innehållsförteckningen).

Blir det inte tråkigt? Den frågan får jag ett antal gånger under pågående deff. Nej, jag anser inte att det blir tråkigt så länge jag får de resultat jag vill. Många vill gärna äta kakan men ändå ha den kvar. Vi alla vet dock att man måste välja. Det innebär ofta att man måste utesluta/uppoffra något för att nå ett mål. För mig är det ett steg mot mitt mål och utan uppoffringar blir inte målgången lika njutbar. Jag vill gå den långa vägen, inga kvickfix, inga mirakelmetoder, inga genvägar. Därför blir det inte tråkigt att äta strikt och kontrollerat, det ingår i planen, dessutom har jag den stora förmånen att gilla den här sortens mat. Blir man inte fixerad av mat? En annan fråga jag fick ganska nyligen. Nej, man kan bli det men allt sitter i hjärnan. Här gäller det att vara stark psykiskt. Hjärnspöken och diverse (mar-)drömmar om matorgier kommer smygande och på en sekund kan reptilhjärnan ta överhand (vilket kan leda till ett frosserianfall). En balansgång som för några individer kan vara svår att hantera medan andra inte alls har några problem. För mig är det lättare ju närmare målet jag kommer, t ex tävlingen, när jag ser målbilden allt tydligare. I det läget betyder mat enbart bränsle. Ska förtydliga att jag självklart njuter av min dietmat eftersom jag tycker det är gott med "ren" mat, men vill jag ha extra njutning deluxe får det bli efter avklarad deff. Så länge det är frivilligt är det inte ett dugg synd om mig, komihåg det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar