lördag 11 maj 2013

Hold your horses...

När man gör allt rätt men resultatet blir det motsatta. Finns det något mer frustrerande. När kroppen vägrar samarbeta, beter sig som en trotsig tonåring, strejkar, går trögare än SJ´s tåg under vinterhalvåret. Första frågan som dök upp vid veckans formcheck igår morse: Vad gör jag för fel? Följdfrågor: Vad ska jag ändra på? Hur ska jag ändra på det? Öka/minska, höja/sänka, cardio/kost, fett/ kolhydrater, intervaller/lågintensiv cardio.... osv osv osv. 
Funderingarna hopar sig, orosmolnen likaså, tvivlet gnager, paniken kommer smygande. Då gäller det att hålla huvudet kallt. Hold your horses för Guds skull. Då är det en stor fördel att ha en kunnig och pålitlig coach. Jag kommer att få hjälp när jag kliver på den riktiga tävlingsdieten. Klaudia Larson, länk till hennes hemsida finns i högra kolumnen. Det här är bara en sorts "fördeff", eller smygdeff inför sommaren som jag har valt att kalla den, en förberedelse för att ha ett bättre utgångsläge inför hösten. Och för att jag ska kunna njuta i lugn och ro av mina semesterveckor i Alanya. Denna inkörningssträcka sköter jag allt på egen hand. Och det är på tok för tidigt att gripas av panik.

Vad betyder egentligen siffrorna på vågen? Det gäller att inte stirra sig blind på dessa, oavsett vad det står i displayen är det spegelbilden som ger den bästa bilden av verkligheten. Måtten på utvalda ställen är också en bra jämförelse. Vikt- och måttkurvorna ligger ungefär lika som vid förra dieten, d v s måtten är ungefär samma som senast jag vägde såhär. Självklart vore önskescenariot att måtten vore mindre, vilket i sin tur borde betyda att jag har en tightare kropp(midjemåttet vid naveln ligger ca 1 cm mindre än förra gången... alltid något, tjoho!!). Vad säger spegelbilden då? Jo jag kan ärligt säga att det är skillnad mellan dagsformen och när jag vägde samma vikt under förra dieten. Mer synliga markeringar redan, lite fastare, inte lika degig. Hur som helst blir det en spännande resa igen. Att sakta och säkert ta mig mot toppformen. Målbilden blir allt tydligare. Det roliga har just börjat!

Vad har jag gjort fel? Enligt vissa s k experter avstannar kroppens förbränning när vi pressar den för hårt, vid för lågt energiintag och hård träning. Chockstart kanske funkar en vecka eller två men sen strejkar kroppen. Andra s k experter hävdar att detta är en stor fet myt. Kroppen funkar enklare än vi tror. Enkel matematik, kalorier in, kalorier ut, underskott = viktnedgång. Vilken sida ska man tro på? Kan jag ha gått upp på för hög nivå för snabbt den här gången? Är det kroppens sätt att säga ifrån? Samtidigt känner jag mig inte alls sliten, jag har ju precis börjat det roliga. Det är annat när man har deffat typ 2-3 månader, muskler ömmar, leder knakar, det tär på både kropp och psyke. Istället ska jag kanske rannsaka mig själv och min träningsnivå... nu hör jag hur flera tänker "men lilla gumman du tränar ju sååå mycket". Men nu syftar jag inte på mängden träning, snarare på intensiteten. Att jag inte ligger kvar i någon bekvämlighetszon. När det gäller styrketräningen gör jag det definitivt INTE, där är det all in som gäller. Men cardion kanske jag kan höja ett snäpp.

Kosten sköter jag till punkt och pricka, nästan fanatiskt, slaviskt, står det minimajs är det minimajs och inte broccoli. Det har dock blivit mycket sötningsmedel under arbetsveckorna i form av Läkerol och Extra i alla dess former och smaker. När min kollega kom in på kontoret med en JÄTTEASK Läkerol seasalt (min favvosmak) häromveckan kände jag mig som ekorren i Ice Age när han ser det jättestora ekollonet, ni som har sett dessa filmer vet exakt vad jag menar. Sötningsmedel/sockerfria produkter ger ju inga stora kalorimängder MEN det kan binda vätska vilket självklart kan synas på vågen. Måste avgifta mig... och min kollega.

Nog om dessa funderingar. Nu ska vi ha en riktigt skön lördagskväll utan grubblerier. Ska kolla på Avatar och äta några bitar naturgodis som jag lyxar till med. Självklart tänker jag inte hoppa över mitt äggvitefluff med vanilj och hallon, idag med extra mycket kokos och färska bär. Mums!!! Först lite god mat, mager chorizo, vita bönor och tomatkross med chili och tacokrydda. Lördagsmiddag i min stil. Sen intar jag min favoritplats i soffan som jag har helt för mig själv, en fördel med singellivet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar