tisdag 7 maj 2013

Twice in a lifetime

Låt mig stolt få presentera mitt tävlingsteam 2013: Team Proteinbutiken! Är oerhört tacksam över att få representera dem i min tävlingssatsning. Höll på att skriva "kommande" tävlingssatsning men kom på att den är i full gång. Den har i stort sett varit igång från det ögonblick jag klev av scenen i juni förra året. När jag bestämde mig för revansch. "Once in a lifetime" blev istället "twice in a lifetime".

Team är klart, tävlingslicensen är betald och mitt namn står på SKKF´s hemsida. Ett litet steg för allmänheten, ett stort steg för mig, mot min dröm.

I övrigt rullar det mesta på. Tycker alltid att tiden går extra fort när vi närmar oss sommaren. Förra året var jag mitt uppe i slutspurten av tävlingsdeffen och levde i min lilla bubbla. I år skulle jag njuta av den här tiden men ändå känns det inte helt 100. Upplever en stress, förväntningar skruvas upp, det finns en vedertagen sanning hur man ska agera när sommarvärmen kommer. Folk börjar gå i shorts första dagen termometern passerar 15 grader, det äts glass, det dricks mer än vanligt, man ska hänga på uteserveringen så fort det blir en ljummen kväll. Jätteskoj, men jag blir lite stressad. För mig är det stor skillnad att vara här hemma i min vardag och att vara på semester. Mina semesterveckor i Turkiet lever jag upp, jag blommar som en liten vitsippa på våren, som har gömt sig under snön och väntat på vårsolens strålar... Så är det för mig att komma "hem" till Alanya. Här hemma är jag ett kontrollfreak, äckligt disciplinerad, det är så jag trivs att vara. Att öppet erkänna att man inte är någon festprisse är att utpeka sig själv som tråkig. Orättvist eftersom jag anser att man kan ha jäkligt roligt utan alkohol. Om andra vill dricka och hur mycket och ofta de vill dricka är helt upp till dem så länge jag slipper bli kallad tråkig.

Jag njuter av livet här och nu, på mitt sätt. En varm sommardag svalkar jag mig med en iskall Celsius innan jag ger mig ut på en cykeltur eller promenad. Jag äter enligt mitt kostschema som innehåller massor av god mat... Kyckling, lax, nötfärs, tonfisk, t o m kassler tillsammans med färgglada grönsaker. Mellanmål i form av ägg, makrill, kesella, keso, avocado och knäckebröd. Kvällsmålet är en stående favorit, äggvitefluffet, på helgerna piffar jag upp det med exempelvis bär/banan och kokos på toppen. Frukosten varieras mellan gröt + proteindrink och kesella + rostade frön. Jag kör enligt förra årets upplägg med "varannandagsprincipen". Varannan dag innebär mer fett och färre kolhydrater, varannan dag tvärtom, d v s mer kolhydrater och mindre fett. Fråga mig inte varför men det funkar bra för mig. Min kropp svarar bra på detta upplägg. Har provat massor av kostupplägg med samma innehåll dag efter dag men det blir tvärnit. Min kropp vänjer sig extremt fort. En orsak kan också vara att jag har lättare att hålla ett sånt upplägg tack vare variationen, jag tröttnar inte och på så sätt är det lättare att undvika småfusk.

Är nöjd med träningen trots lägre energiintag. Det är bara att göra sitt yttersta varje pass och acceptera läget. Varierar mellan tunga pass  där jag ligger mellan 6-8 reps per set och "lättare" pass där jag kan gå ända upp mot 15-20 reps per set. Ökar cardion stegvis varje vecka. Kallar det "smygdeff" inför sommaren.

Nu är det dags att inta soffan. Slötittar lite på Biggest looser innan jag flyttar mig till sängen. Imorgon är det freda... näe onsdag, men det känns som fredag. Kortis på jobbet till 13:00. Lovely!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar