fredag 16 mars 2012

Jag ler igen

Vaknade med lätt halsont även denna morgon men det var 1000 gånger bättre från igår. Det ger mig hopp om framtiden. Det väcker lyckokänslor inom mig. Ett leende sprider sig både på ut- och insidan. I förmiddags låg jag på sängen tittade upp i taket och fantiserade om framtida stordåd. Drömde om kommande träningspass som väntar runt hörnet. Explosiva styrkepass, morgonpromenader i soluppgången, terränglöpning på leriga skogsstigar. Spanade in elljusspåret häromdan och det såg väldigt kletigt ut men med gamla skor och oömma kläder så, lite skit har ingen dött av. Längtar också till sommaren, att få ta fram mountainbiken, känslan när jag cyklar längs landsvägen, andas in den fuktiga morgonluften med doft av svensk sommar.

Livet är fullt av roliga utmaningar! Okej, först drömmen som jag har haft i 6 år, debut i Body Fitness. Därefter finns utmaningar som Cykelvasan, Lidingöloppet, Tjejklassikern på agendan, kanske något Triathlonlopp i framtiden. Det ena behöver inte utesluta det andra, bara låta var sak ha sin tid.

Fick nya upplägg av coach Madde idag! Tjoho, alltid lika spännande och förväntansfullt när man öppnar mailet. Fortsätter med lägre intensitet på cardion men desto längre pass, i styrkan fokuserar vi på tunga, explosiva pass. Prioriterade muskelgrupper är bröst och rygg medan axlar och ben får stå tillbaka lite. Är grymt taggad och snart fit for fight att ge 100% igen! Räknar med att jag har åtminstone ett par kg till tävlingsvikt. Det ska inte vara helt omöjligt att nå det till påsk, om 3 veckor, ska åtminstone vara jävligt nära då. Motivationen finns där. En förkylning ska inte få sätta stopp för mina planer. Det finns en eld inom mig som inte slocknar. Den 16 juni är inbokad i kalendern!!! Som ytterligare bonus kom nya numret av Body. Kunde knappast ha kommit mer lägligt.

Om allt går enligt planerat ska jag vara igång redan under helgen! Men "man ska inte ropa hej förrän man kommit över bäcken". "Man ska lyssna på kroppen" är ett råd man ofta får höra. Jovars, men då ska man också fråga sig: "Är det kroppen eller latmasken som vill slippa träningen?". En gyllene regel är att aldrig träna med halsont (anledningen till att jag har tvingats vila ett par dagar). Är man lite tät i näsan är det bara att snyta sig och köra. Idag har jag klarat av två kortare promenader helt utan halsont. Att ligga i sängen gör ju knappast att slemmet i bröstet lossnar fortare, snarare tvärtom. Därför har jag även passat på att fixa lite här hemma, dammsugit, tvättat m m. Har varit och handlat hem allt inför kvällens brödbak. Denna gång provar jag ett recept jag hittade på ICA´s hemsida. Gillar den enkla sortens bröd där man inte behöver jäst, istället använder man bikarbonat. Bara att blanda ihop ingredienserna, fylla formen och vips in i ugnen. Återkommer med resultatet. Insåg att min matkorg skiljde sig en del från övriga kunders korgar och vagnar. Men definitionen av fredagsmys skiljer sig också. Förutom rågmjöl och naturell yoghurt till brödet fylldes korgen med broccoli, minimajs, bananer, fryst mango och grönt te med massor av antioxidanter som ska skrämma iväg de sista bacillerna. Den här lördagen (fridag) satsar jag på bra produkter, en boost av vitaminer, antioxidanter och andra näringsämnen som min kropp behöver. Inget skräp, inget halvfabrikat. Har suktat efter sushi i ca en månad så det blir lunch imorgon.

Men än är det fredag... Ska sätta mig med en kopp grönt te och nya numret av Body. Fredagsmys Deluxe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar