torsdag 15 mars 2012

Vit flagg

Jodå, mitt imunförsvar fick kapitulera. Attans!!! Kämpade på tappert måndag och tisdag, men igår på gymmet tog batteriet slut. Ett hejdundrande styrkepass men när jag ställde mig på crosstrainern var det bara att dra ner ridån och tacka för sig, 5 minuter sen hade jag sandpapperskänsla i halsen och höll på att hosta sönder mig. Äckelvarning nu men jag trodde jag skulle kvävas... Fick upp en slemklump i halsen, uppskattningsvis kändes den som en j-a pingisboll, hur som helst kunde den inte bestämma sig om vilket håll den skulle åt så den fastnade i luftvägarna.

Förhållandevis har jag tränat på bra under inledningen av veckan. Morgonpromenader på 60-70 minuter alla 3 dagarna + 30 minuter cardio efter styrkan i måndags och tisdags. Okej, kortare cardio än vad som står på upplägget men jag har helt enkelt lyssnat på min kropp och kört efter bästa förmåga. Idag gäller det att vara mentalt stark och lyssna på kroppen för idag säger den ett enda ord: VILA!!!!

Inledde veckan med ett sådär skönt utsugande benpass där jag avslutade med dropset i bensparken, till sista droppen kan man säga. Superset med knäböj och utfallsgång var inte heller att leka med, något lättare vikter men desto mer uthållighet. Underbart när benen skakar och man känner sig lätt vimmelkantig när man stapplar uppför trappan till omklädningsrummet. Ryggpasset och axlar+bröst har också gått långt över förväntan, ökningar av vikt i ett flertal övningar. Vågat lasta på ordentligt med vikter, i vissa fall har jag bara fixat 2 reps och fått droppa av vikt, men det är enda sättet att utvecklas på. Personligen gillar jag den typen av upplägg där man höjer vikt för varje set tills man bara klarar 1-2 reps och där "vänder" man och sänker vikter igen, typ pyramid. Vill verkligen känna att jag har gett max efter varje övning.

Idag är det vila, ofrivillig vila. Dessutom ofrivillig frånvaro från jobbet. Saknar mitt sociala liv och då har det bara gått några ynka timmar. Känner mig som en blekfet vattenballong när jag sitter här vid datorn med okammat hår, iförd långkalsonger och en brungrå fleecetröja, på fötterna har jag ett par fårskinnstofflor. Har en känsla av grottmänniska. Ni hör ju själva... man är inte hetaste bruden i stan. Jag ger mig, hissar vit flagg. Snälla baciller och imunförsvar mäkla fred nu!

För att muntra upp mig har jag bokat in ett träningspass med Klaudia Larson. Vi körde ett ryggpass tillsammans i februari och nästa helg är det dags igen, axlar denna gång. Gillar hennes koncept med att hon erbjuder sk "medträningspass", d v s där hon inte enbart står bredvid och agerar PT. Vi kör passet ihop som träningspartners. För min del ger det mycket mer inspiration än det traditionella PT-konceptet. Förutom att hon har grymma muskler är hon otroligt trevlig!

 Jag och Klaudia efter förra passet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar