lördag 13 april 2013

Mer mat...

Det var inte samma entusiasm som vanligt när jag skulle till träningen i morse. Kanske var det vädret som tog död på en del av glädjen. Detta humörpåverkande fenomen som vi ändå inte kan påverka, vi är totalt maktlösa. Däremot kan vi hitta på roliga saker så man glömmer vädret. Men det var knappt att träningen hjälpte idag när jag såg det gråa utanför de stora fönstren, föredrar faktiskt att se solen skina utanför även när jag är inomhus och tränar. Allt blir bättre med sol! Inte ett ord till om vädret nu.

Ärligt talat kände jag mig sliten redan igår eftermiddag. Ryggen svarade inte i latsdragen. Började tveka om jag skulle "byta" muskelgrupp men det var liksom ingen del av kroppen som anmälde sitt intresse. Ett knä som började värka. Hm... Jag som är bortskämd med senaste tidens flow. Räknade och insåg att det var 8:e dagen i sträck med styrketräning. Lägg till ett antal morgonpromenader och intervallpass. Det blev ett par övningar för ryggen och 30 min på crosstrainern innan jag gick hem. Firade fredagen med min favvo, vita bönor, tomatkross med chili, avocado och fettsnål chorizo och en iskall Cola Zero. Gick och la mig strax efter kl 22. Tur jag är singel med såna vanor. Vaknade relativt utvilad och laddade med gröt till frukost och en knäckemacka med ost dagen till ära. Lyckades genomföra ett helt godkänt X-fitpass trots väder och humör. Mycket ben och burpees. Nu är det viloläge resten av dagen. Vill inte ha något värkande knä när det står marklyft på schemat imorgon.

Dagens lunch fick bli en "Må Bättremacka" på Smörgåsboden i Hedemora. Grovt bröd som svämmade över av kräftstjärtar, räkor, ägg och keso. Jag var halvvägs till himlen. Jag var ända upp till himlen när jag kom hem här på eftermiddagen. Hittade ett recept i en tidning från Gymgrossisten. Kokostoppar. Jag modifierade receptet och tog 50 g äggvita som jag vispade hårt, i med 5 g vaniljprotein (casein), en nypa bakpulver, vispade lite till. Sen vände jag i ca 10 g kokos och klickade upp små toppar på en plåt med bakplåtspapper. Ugnen stod på ca 200 g. In med plåten i ca 5-6 minuter, håll koll så de ser ok ut. Jag kastade i mig 3 st som de var, de 2 sista lyxade jag till med hallonkesella till. Hela satsen ca 100 kcal. Så j-a gott!

Ikväll är det kycklingklubbor med lime och sojamarinad. Till dem blir det sötpotatis i ugn och ratatouille. Samt en sallad med fetaost. Typisk lördagsmat i min stil. Bra mat men med större frihet och lite utsvävningar.

Annars ser en typisk vardag ut såhär just nu:

Frukost: Naturell lättyoghurt + lättkesella, rostade frön (eftersom jag inte tål nötter), lite bär efter tycke och smak.

Mellis: 2 kokta ägg.

Lunch: Nötfärs / kassler, krossade tomater med chili, grönsaker.

Mellis: Frukt eller morötter beroende på om jag ska träna eller inte på eftermiddagen.

Middag: Lax, grönsaker, 1/2 avocado.

Kvällsmål: Vispad äggvita, hallon, minikeso.

Samt kosttillskott som aminosyror (BCAA och EAA) på morgonen och i samband med träningspass, tränar jag styrkan efter jobbet kompletterar jag drinken med lite Carbonox (snabba kolhydrater). Ibland även Preworkoutdrink innan passen. Ofta räcker det med en Celsius för att tagga till. Under den mest intensiva delen av en diet, när kroppens förbränning har avstannat, tar jag fettförbrännare före cardio.

Utgår från detta men kompletterar med mer kolhydrater vid behov, t ex en knäckeskiva till äggen. Vissa dagar höjer jag kolhydrater mer och drar ner på fett, då byter jag frukosten mot havregrynsgröt och proteinkällor blir kyckling/kalkon/vit fisk istället för nötfärs, kassler och fet fisk. Som ni ser, jag svälter inte. Och NEJ, jag går inte på LCHF. Det måste inte vara GI eller LCHF bara för att man äter mindre kolhydrater och undviker socker. En rolig sak i veckan var när vi jämförde min groteska matlåda med nötfärsröra och grönsaker med min kollegas minilåda. Såg på blickarna: "Ska du äta allt det där?". Och så tror folk att man svälter sig på diet. Min filosofi är att äta mycket av rätt saker.

Ha en underbar helg och hoppas på sol imorgon! Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar