måndag 15 april 2013

Sund galenskap och dåligt minne

"Med sund galenskap och dåligt minne blir livet en fantastisk resa"


Låter orden smälta in och inser att det stämmer ganska bra med min syn på livet. Ni som har läst min blogg ett tag har kanske förstått att jag är "såld" på uttryck och citat, gärna tryckt på diverse skyltar och väggtexter.

Sund galenskap och dåligt minne är kanske det som krävs för att tävlingssatsa inom kroppsbyggning. Att drömma om att stå på en scen insmord i brunkräm i minimal bikini inför publik och framförallt en rad med kritiska domare som ska rannsaka en från topp till tå. Förutom själva fysiken bedöms även hur du rör dig på scenen, hela paketet ska utstråla harmoni och fånga domarnas uppmärksamhet. Runtomkring dig har du kanske 30 st andra tjejer i alla möjliga åldrar som ser ungefär likadana ut. Det gäller att inte titta för mycket på dem, inte imponeras av deras änglaliknande hårsvall, deras perfekt skurna bikini, deras rippade mage eller markerade axlar. Även om minuterna på scenen är slutdestinationen är resan dit den stora upplevelsen, en upptäcksresa tillsammans med kropp och psyke. Det är det som driver mig. Spänning och nyfikenhet för vad jag kan uppnå. Att spränga gränser såväl fysiska som mentala. Lite galet är det.

Sista månaden, ungefär från mitten av maj fram till tävlingsdagen, sa jag vid några tillfällen att jag aldrig skulle göra om detta. Speciellt på söndagarna kom ångesten krypande. Nu inser jag varför, det var nervositeten som ökade för varje vecka som gick. Sista veckan när det var tömning och laddning lovade jag mig själv att aldrig göra om detta. Tur jag har dåligt minne. Har rannsakat mig själv och hela den dieten. Problemet var att jag redan var tömd innan tömningsveckan började, och laddningen gav i stort sett inget tryck. Jag skötte allt till punkt och pricka, perfektion, kanske för noggrant. Kanske var jag för hård mot mig själv. Hade hjälp med upplägg men tyvärr ingen som fanns tillgänglig nära mig när jag behövde det. Hade behövt daglig avstämning sista veckorna för att inte deffa ner mig för lågt. Det fanns inte mycket fett på min hårda kropp.

För att visa optimal fysik inom Body Fitness lånar jag bilder från Muscle.se´s galleri. Gå gärna in själva och kika om ni är nyfikna. Där finns bilder från alla olika tävlingsklasser och på sätt ser man skillnaden mellan de olika tävlingsformer som finns. Många frågar om jag tävlar i fitness vilket är svårt att svara på eftersom jag inte vet hur den personen definierar fitness. På senare tid har fler grenar utvecklats, t ex Women´s Physique och Bikini. Mina tankar snuddade vid Bikini för ett ögonblick eftersom det inte krävs lika mycket muskelmassa, men det stanande vid en tanke och jag "återvände" snabbt till Body Fitness igen. Det är inte min grej att svanka och sära på benen. ;-) Men för de som vill är det ett utmärkt alternativ till de andra tävlingsformerna.

Nu ska jag ta den stora risken att äta frysta hallon tillsammans med min vaniljfluff på vispad äggvita.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar