tisdag 9 april 2013

Nygammal romans

Då var det dags igen, dejt med Mr C. En ny Mr C. För exakt ett år sedan hade jag min trogna vän crosstrainern på gymmet i Borlänge, nu har jag hittat en exakt likadan på nya gymmet här i stan. Det blev en 30 minuters svettig dejt efter bröstpasset. Kärt återseende med en nygammal bekantskap.

Livet fortsätter rulla på... i positiv bemärkelse. "Rulla på" kan låta lite trist, som ett hamsterhjul ungefär. Men ur mitt perspektiv är det positivt. Jag har full kontroll på läget och jag tror att resultaten kommer smygande. Idag var det första dagen då det kändes som diet. Lite tung i huvudet, något segare i kroppen än vanligt. Precis som det ska. Om en vecka har jag vant mig. Alla bitar i mitt vardagsliv känns bra och jag upplever harmoni. Okej lite lättretlig ibland men det är ju inte för inte att jag kallas för "Linus på linjen" på jobbet. Utan att låta religiös måste jag säga att jag är oerhört tacksam för allt positivt jag får uppleva och alla goa människor jag har äran att ha runt mig. Inte ens bombnedslaget i lördags (se förra inlägget) kunde rubba mig.

Träningen känns bra när det gäller samtliga muskelgrupper. Jag utvecklas, kanske inte i rekordtempo, kanske inte megavikter, men jag utvecklas steg för steg i mitt tempo. Genväg till framgång är sällan lönsam i långa loppet. Jag tar hellre den lååånga vägen. Det enda som är mindre roligt att träna är armarna. Det är visserligen inte högsta prio inom Body Fitness men ändå välbehövligt för en komplett fysik. Puh... jag ska försöka hitta på sätt som gör det roligare. Ett sätt är att varva tyngre pass med högintensiva pass där jag kör superset/dropset. Det gäller i stort sett samtliga muskelgrupper.

Högsta prio just nu har axlarna och där har jag höjt intensiteten ett par snäpp. Fick bra inspiration när jag körde axlar med Klaudia häromveckan. Värst/bäst var ett crazy maraton med sidolyft som vi började med i maskin (tungt), därefter droppade till ganska tunga hantlar, droppade till viktplattor för att sedan avsluta med miniviktplattor för att verkligen suga det sista ur axlarna. Sådär så det svider när man ska klia sig i huvudet. Annars är tyvärr axlar en svår muskelgrupp för mig, jag har svårt att få den riktiga kontakten under själva passet och får nästan aldrig träningsvärk. Träningsvärk är ingen garanti för att passet var effektivt, men det känns iaf som ett kvitto på ett väl utfört pass. Senaste tiden har jag sänkt vikterna något och öser på med massor av set i olika vinklar... sidolyft och pressar utgör basen för att lyckat axelpass, keep it simple men med lite extra finess.

Ben är också i fokus nu. Kör alltmer knäböj och utfall både med fri stång och i smith. Smith är perfekt när jag är ensam på gymmet tidigt på morgonen, vågar gå ner ordentligt utan att riskera att tappa både stång och balans, ass to the grass är det som gäller. Benpress i olika varianter brukar också ingå, såväl med båda benen som ett ben i taget, då med högre fotställning och mer kontakt i rumpa. Återigen finns det olika vinklar och varianter som kan göra stor skillnad i en och samma övning/maskin. Kompletterar alltid benpassen med benspark och lårcurl, ibland avslutar jag med raka marklyft för extra baksida och skön stretch. En gammal favorit som jag kör alltför sällan är utfallsgång. Den är grym. Den kan vara kräkjobbig. Men grym.

Jag kör både fram- och baksida under samma pass. Likadant med axlarna, jag kör hela axlarna i samma pass, fram- ut- och baksida. Men lägger in bonuspass för dessa muskelgrupper så fort jag får tillfälle. Dessutom brukar jag lägga upp mina pass så jag lägger extra krut på en specifik del... eller övning för den delen. T ex kan jag bestämma att köra järnet med djupa kontrollerade knäböj ett benpass, maxa vikt men behålla tekniken. Eller att fokusera extra på baksida axlar eller kanske ett pass där jag kör pressar av olika slag, Bara fantasin sätter gränser. Det behöver inte vara hugget i sten men jag har alltid en plan när jag går till gymmet, jag har bestämt mig, och för varje steg längs vägen fylls jag av ännu mer beslutsamhet, varje steg är ett steg närmare mitt mål.

När det gäller rygg, bröst och armar kör jag dessa en gång per vecka. Rygg är en av favoriterna. I helgen fick jag ett infall och besökte gamla Skönvikshallen. Ett komplett gym speciellt när det gäller rygg och benträning (speciellt vader, älskar deras vadpressar). Finns utrustning jag saknar i det moderna gymmet jag tränar på annars. Älskar ryggträning! Att jobba för den optimala V-formen, att gå från A till V helt enkelt. Mage kör jag ca 2 gånger per vecka, ibland ett corepass, ibland på egen hand. Vaderna försöker jag inkludera i benträningen så ofta som möjligt. Viktigt med balans mellan vader och resten av benen.

Totalt hamnar jag på 5-6 pass per vecka. Exempelvis: Axlar, rygg, bröst + armar, ben inkl vader+ mage samt 1-2  priopass. Sen tillkommer en viss mängd cardio beroende på var jag befinner mig i deffen. Varierar lågintensiva promenader med intensiva intervallpass. Paradoxalt nog kan jag sammanfatta min träningsfilosofi med: variation och struktur. Nyckeln till allt är disciplin utifrån mitt sätt att se det. Man kan variera träningen, man kan anpassa träningen, men det absolut avgörande är att man ger 100%. Det är det som ger resultat, det är resultatet som avslöjar hur hårt du har jobbat, det är det som skiljer vinnarna från förlorarna.

Lånar en bild från Muscle, från helgens GP tävling i Malmö... inspiration till max!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar