lördag 13 april 2013

Spegel spegel...

Precis som förväntat hade vätskan runnit av mig första veckan. Det syntes både på vågen och måttbandet vid veckans formcheck. När jag mätte häromveckan förfärades jag över att måtten var högre än senast jag vägde samma vikt. Men det verkar alltså ha varit en hel del vätska. Ingen fara på taket. MEN... vet ni vad det bästa är? Spegelbilden. Vad våg och måttband säger kan tolkas på olika sätt men spegelbilden ljuger aldrig. Om jag jämför mig nu idag med senast vid samma vikt är det skillnad. Det ser flera gånger bättre ut nu. Känner mig redan tajtare i kroppen på bara den här veckan, ändå hade jag tjejkväll förra fredagen med god mat och vin. Det sägs att om man har deffat en gång och blivit riktigt hård i kroppen är det lättare att få kroppen att svara vid kommande dieter. Kanske slipper jag slita 6-7 månader som jag gjorde senast, Thank God i så fall. Det sägs mycket framförallt när det gäller våra kroppar och dieter... myt eller inte myt. Jag kan bara prova mig fram och se hur just MIN kropp svarar den här gången. Struntar i all vetenskaplig fakta så länge det funkar för mig.

Vad har jag gjort då? Lagt till cardio med måtta, ungefär hälften mot vad jag körde vid den här tidpunkten förra våren. Kanske inte färre pass men kortare. Behåller fokus på styrketräningen för det är den som ger mig en muskulös och vältränad fysik. Att springa flera mil i veckan gör mig kanske smal och syns på vågen men det är inte det relevanta i min satsning. Kosten... där har vi en stor del av resultatet. Nyckeln till framgång. Men också det folk verkar ha svårast med. Att inte kunna äta kakan och ha den kvar skrämmer många. Lever i tron att man måste unna sig för att njuta av livet. Såväl sötsaker, fet mat som alkohol ingår för att man ska känna ett uns av livsglädje. Såg en bra dokumentär om sockerkonsumtion där programledaren avslutade med följande citat: "Livet blir inte bättre för att allt smakar godis".

Några förutfattade meningar...
Nyttig mat är komplicerad. Nej jag anser snarare att det är tvärtom. Jag tänker såhär, utgår från en proteinkälla (kött/fisk/fågel), kompletterar med en riklig mängd passande grönsaker (gärna färska men frysta är ett fullgott alternativt) och eventuellt ris/potatis/bulgur/mathavre beroende på mängd kolhydrater jag ska äta (beror på var jag befinner mig i uppbyggnad/deff). Renare och enklare kan det knappast bli.
Men det låter lite torrt va? ;-) En vanlig kommentar jag får och nästa förutfattade mening. Jag vill ha det enkelt och slippa tänka och räkna alltför mycket därför skippar jag gärna såser, använder massor med goda kryddor istället. Ett lätt alternativ är att basera såsen på krossade tomater. Gör en het salsa eller örtig tomatsås med goda kryddor. Mildas 4% lättgrädde är också en produkt jag använder om jag vill lyxa till vardagsmaten, mager men ack så krämig.

Jag vill inte framhäva mig som någon hälsoprofet. Jag har också laster och synder i bagaget. Det jag benämner "ren mat" betyder inte ekologisk eller närproducerad. Jag menar att det är ren mat utan onödigt kladd som bara ställer till det för både form och hälsa. Jag använder kosttillskott och hur naturligt är egentligen det. Men jag försöker vara kritisk innan jag slänger i mig något, försöker tyda innehållsförteckningar så långt det går både på vanliga maten och kosttillskotten. En riktig last är Cola Zero, detta svartbruna gift. Men jag älskar det!

Tänkte ge exempel på en typisk kostdag i mitt liv. Men hinner inte nu, ska iväg och träna! Få helgens endorfinkick i form av X-fit med världens gladaste och piggaste instruktör Hanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar