söndag 6 november 2011

Gott och blandat

Söndag... veckans värsta dag. Låter den bara passera utan att stjäla onödigt mycket energi. Det fanns en tid då jag inte pallade söndagar, mådde riktigt dåligt, var nedstämd och deppig. Men jag har lärt mig acceptera dem som vilken annan veckodag som helst. Hade inget annat val. Jag har hoppats på att jag en dag ska börja tycka om söndagar men det känns som överkurs. Det går dock bättre de veckor jag lägger in träningspass på söndagen. Dessutom får jag tiden att gå genom att aktivera mig med matlagning, tvätt och liknande sysslor. Egentligen låter det inte så tokigt, en lugn söndag när man kan strosa runt hemma och pyssla, förbereda sig och planera inför kommande vecka.

Vecka 2 står för dörren. För att klargöra det jag var inne på i förra inlägget. Första veckan på diet kan vara jobbig när jag lägger om kosten, minskar kolhydratintag o s v. Däremot har det inte varit några problem med frestelser och sötsug, det brukar komma längre in i dieten. Jag har utan problem kunnat gå förbi brödhyllorna i mataffären, känna doften av nybakt. That´s the way it is... liksom. Det doftar gott, det ser gott ut, men det är inget som ingår i tävlingsdiet, därmed är det inget för mig. Om ett antal månader framåt är det kanske inte lika "piece of a cake". Då kan man nästintill se hägringar av sådant man är sugen på. Tänkte på det när jag läste reklambladen förra veckan. Det var banne mig brieost till extrapris i varje matbutik. Bra att det var vecka 1 och inte vecka 11. Jag brukar dra det så långt att jag slutar läsa reklamen. Finns ingen anledning att fresta mig i onödan.

Dieten sätter kreativiteten på prov. Det är mycket broccoli i mitt upplägg. När jag tröttnar byter jag bara konsistens. Koka broccolin och mosa den med stavmixern, spä ut med vatten till önskad konsistens, krydda ordentligt med örtsalt. I övrigt gäller det att ha fantasi med kryddor. Lite gurkmeja på riset för en fin gul färg och extra smak. Små saker som gör skillnad. Eller så gör man som min förra coach alltid sa till mig. Tänk inte smak, tänk inte konsistens under diet.

Fantasi ja... Igår när mina föräldrar åt hemgjord maräng med hallonkesella och vaniljglass gjorde jag min dietvänliga maräng. Vispa ett par äggvitor till hårt skum, blanda i lite vaniljprotein. Häll fluffen i en form och in i ugnen i ca 15 minuter. Ät den varm eller kall med lättkesella, bär, frukt eller vad man önskar. Igår åt jag den med lättkesella och jordgubbar. Supergott! Ett annat tips på efterrätt är att man värmer funlight och lite bär i en kastrull, ha i gelatinblad och låt smälta samman. Häll upp i glas och låt stå i kylen några timmar, servera med en klick lättkesella, keso, vaniljkesella eller turkisk yoghurt. Eller chokladmousse på äggvitor och smält 70-85% choklad. Vispa äggvitorna till hårt skum, smält choklad i vattenbad, låt chokladen svalna något och rör försiktigt ner i äggviteskummet. Låt stå i kylen några timmar.

Men varför krångla till det... det kan vara precis lika gott med en chokladpudding gjord på kaseinprotein och vatten.

Ha en fortsatt trevlig kväll! Snart dags att ladda för ny vecka och nya möjligheter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar