onsdag 2 november 2011

Dag 1,2,3

Veckan rullar på i behagligt tempo. Har snart passerat dietdag 3. Dag 3 av ungefär 7833599 känns det som ibland. I nästa stund vänder jag på steken och inser hur lite 5 månader är, hur snabbt det kan gå. Det var inte längesen det var juli-aug och de andra tjejerna började deffa inför Luciapokalen... svisch säger, nu är det endast en fjuttig månad kvar.

En sammanfatning av veckan såhär långt...


Måndag = berg- och dalbana. Hade svårt att somna på söndagskvällen. Kände mig som ett barn natten före julafton eller sin födelsedag. Låg på helspänn. Måndag morgon började på bästa sätt. Jag hoppade upp ur sängen, redo för 60 minuter cykling. Kaffe och BCAA. Vilket sätt att inleda veckan på! Svetten fullständigt rann av mig. Lovely! Frukosten smakade godare än någonsin. Ryggpasset gick överförväntan, kände mig stark. Mellanmål... lunch.. kändes som berget med wokgrönsaker aldrig skulle ta slut. Blev mätt och nöjd. Så långt var allt frid och fröjd. Då vände det. Varningslampan började lysa "Low battery!!!". Mest ett vakuum resten av dagen. Fruktansvärd huvudvärk. De som känner mig vet att jag är lätt hypokondrisk så jag spekulerade i det värsta, hjärntumör kanske. Hunger som rev i magen. Yrskallad (kändes som jag hade en plåthink över huvudet) tog jag mig ner på stan för att inhandla några fjuttiga saker. När ingen av stadens mataffärer hade lätt sojamjölk rann bägaren över fullständigt, kände mig som en folkilsk tjur. Det vände lite när jag fick i mig middagen, nötfärs med bönor. Somnade gott den kvällen. Tisdagmorgon var allt som vanligt igen. Huvudvärken var puts väck. De senaste dagarna har känts bra. Igår var det morgonpromenad och idag cykling på morgonen. Passen på gymmet har känts bra. Det finns energi för att maxa vikterna. Jag har inte varit alltför hungrig. Lite besviken på magträningen som jag inte fick rätt kontakt i. Bäst hittills är passet för axlar och bröst, 9 övningar, full kontakt. Mjölksyra av att lyfta mobilen efteråt.

När jag läste igenom upplägget funderade jag hur 60 minuter cykling på morgonen skulle kännas. Förutom att jag får värk i rumpan. En timme kan kännas väldigt länge beroende på inställning, men även yttre faktorer såsom musik och liknande spelar viss roll. Testar mig fram för att hitta min metod. Häromdan tittade jag på ett avsnitt av "Gustafsson 3tr" samt avrundade med ca en halvtimme ABBA. Härlig musik som gör mig nostalgisk. I morse tittade jag på Nyhetsmorgon tills de blev för långrandiga, bytte då till en blandad spellista med Rihanna, David Guetta, Pink, Kate Perry, Pitbull m fl. Ska nog börja leta fram musik inom vissa teman. Funderar starkt på att köra en timme schlager nästa gång. 

En sak jag har noterat gällande maten... Mer är inte alltid bättre. Gröten smakar bättre än någonsin och den mättar faktiskt. Tidigare dieter har jag använt mig av uppvispade äggvitor i morgongröten för att få mer volym men minimalt med extra kalorier. Efter att ha testat utan så måste jag säga att jag känner mig mätt längre stund nu,  d v s UTAN äggvitor. Jag är en person som tenderar att äta mer desto mer jag äter... jag blir alltså inte nöjdare ju mer jag äter utan snarare tvärtom, jag blir sugen på ännu mer. Man lär sig saker om sig själv och sin kropp hela tiden.

En sak till... man överlever visst utan kvällsmål. Har värmt mig med en mugg te om kvällarna istället för den sedvanliga kesellan eller kaseinproteinet. Har inte behövt lägga mig hungrig en kväll.

Deffhjärna brukar dyka upp en bit in i dieten. Lite tidigt såhär första veckan kanske. I morse skällde jag om internetbanken tills jag upptäckte att jag försökte logga in utan inloggningskort i kortläsaren. Banken är i mitt fall även min arbetsgivare så det var inga trevliga fraser vid köksbordet. Om det beror på deff eller bara allmän förvirring är dock obesvarad fråga. Därefter skulle jag gå till ICA och hämta post och handla åt jobbet. På vägen går jag i mina tankar och funderar kring detta fenomen med deffhjärna. Skönt att man fortfarande har koll på läget tänker jag. Kommer tillbaka från ICA med posten men utan att ha handlat. Men som sagt det beror nog bara på min vanliga förvirring, är ju alltid lite disträ av mig.

Det blev ett långt och ostrukturerat inlägg. Men det var en inblick i hur veckan har börjat. Om en vecka är det dags för att åka till Stockholm och träffa de andra i teamet. Trots att jag är långt ifrån toppform ser jag fram emot det.

Nu väntar en dusch och sen Efterlyst... med en mugg te. =)

1 kommentar:

  1. yrsel och huvudvärk redan första dagen? kanske lite adrenlin- överskott?! ;) behåll lugnet så går det bra! i april är jag i publiken och skriker ditt namn!!!

    SvaraRadera