måndag 25 mars 2013

100%

Jag är taggad! 100% toktaggad! Jag är motiverad! Jag är inspirerad! Skillnaden mellan motivation och inspiration för dem som inte vet... motivation kommer inifrån, inspiration kommer från yttre faktorer, vetenskapligt korrekt eller inte men så ser jag på saken. Motivationen ökar i takt med att jag känner balans och harmoni i livet som helhet, bitarna faller på plats en efter en. Träningen rullar på oförskämt bra, kanske inte det mest strukturerade upplägget men jag har fantastiskt roligt på varje pass! Jag har ibland viftat bort betydelsen av att träning ska vara rolig, man kan ju inte bara flumma runt, man måste skriva ner varje pass i minsta detalj och analysera... eller inte. Jag varierar min träning i stor utsträckning, tung belastning, få reps, utvalda basövningar, högre antal reps, explosivitet, kondition... Det gör mig kanske inte till världens starkaste dam men det ger resultat och jag älskar det, fylls av passion och träningslust som bubblar inombords när jag går in i gymmet. Inspirationen får jag från alla duktiga och snygga fitnessdamer. Nu rullar vårens tävlingssäsong igång, i helgen var det dags för Battle of Scandinavia och nu kommer det att vara tävlingar runtom i Norden hela april månad. Battle of Scandinavia går av stapeln i Alingsås, samma scen som jag debuterade på i somras. Jag ska tävla igen, kanske inte i Alingsås men i Göteborg. På Svenska mässan, har läst bloggar om känslan att kliva ut på stora scenen, jag vill uppleva det... Once in a lifetime. Den gången får jag dessutom smeta in mig i brunfärg som en pepparkaka, det var nämligen inte tillåtet med tävlingsfärg på nybörjartävlingen förra sommaren.

Jag skrev på Facebook att jag börjar jakten på sommarformen, med det menar jag inte en strikt deff utan bara att jag styr upp kosten och fortsätter träna hårt. Kosten ja... Den har väl varit sådär senaste tiden. Okej ca 4 av veckans dagar, från fredagkväll fram till söndagkväll mindre bra eller vissa helger helt åt skogen. Gjort för många dåliga val och det bygger liksom inte en stark vältränad kropp. Rejält med bra mat är det som gäller. Clean food. Att skjuta upp förändringar tills efter påsk... eller efter nästa helg är ingen idé, börja direkt, varje dag räknas. Och ärligt talat det jag längtar mest efter i påsk är ÄGG och lax och sill. Okej, lite längtar jag efter smörgåstårta med räkor och ägg gjord på danskt rågbröd, kanske lite av min specialare, västerbottenpaj med räkor och curry. Om jag fick ta med mig tre livsmedel till en öde ö skulle det banne mig bli lax, ägg och knäckebröd... och en avocado. Gott och nyttigt. Vill ha påsk NU.

Nämnde det här med fusk i förra inlägget... Att tänka på i sammanhanget är att allt är relativt. Det beror på vilka mål man har. Det beror också på hur ofta det händer. Oavsett om det handlar om fusk med kosten eller överhoppade träningspass.

Tro det eller ej... Nä, det är inte alltid som jag skuttar glädjeskutt till gymmet (även om jag nyss skrev om hur mycket jag älskar träningen, lågan brinner inte lika intensivt men glöden slocknar aldrig). Det är inte alltid som jag studsar upp ur sängen kl 05:15 när klockan ringer. Jag har dagar då jag bara vill dra ner rullgardinen och dra upp täcket igen. Dagar när jag drar ner mössan och med tom blick och bestämda steg tar mig till gymmet. På med autopiloten, bara att köra, inte tänka, inte känna. Oftast vänder humöret uppåt likt en raket när jag väl har funnit min plats vid speglarna. Träning är inte enbart för muskler och utseende. det är terapi, stresslindring, välgörande för både kropp och själ. Även om det känns motigt vissa gånger är det väldigt sällan jag hoppar över ett träningspass. Om det händer beror det på tråkiga saker som sjukdom/skador eller roliga saker som dyker upp spontant, nästintill aldrig pga lathet. Lyssna på kroppen men inte för mycket. Risken är att det är latmasken som skriker högst. Och börjar man är risken att man hamnar i en dålig spiral, slarv med träning leder till slarv med kost och tvärtom. Dessa två delar går hand i hand, iaf i min värld. Det brukar sägas att kosten står för 80% av resultatet. Jag instämmer helt. Det är väldigt svårt att kompensera skitmat med träning. Man kan räkna kalorier, man kan springa några km extra för att förbränna godis man åt kvällen innan, eller träna extra länge för att man ska "unna sig" en bulle till fikat.... men det handlar även om fördelningen mellan näringsämnen, inte bara kalorier in och kalorier ut. Jakten på kalorier kan lätt leda till besatthet, man måste träna för att få äta, eller träna för att man har ätit något extra. Fel tänk. Ät rätt istället, eller nästan rätt istället för helt fel.

Det är MIN syn på saken. Frågor på den...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar