torsdag 28 mars 2013

This is what I made of

"You can try but never stop me, cause this is what I made of"...

Jag är inne i ett flow just nu. Bara att flyta med och njuta så länge det varar. Livets berg- och dalbana är oförutsägbar.

Jag mår bra och trivs med mig själv. Det kan vara lätt att blanda ihop självförtroende och självkänsla. Självförtroende handlar mer om att tro på sig själv när det gäller att prestera och utföra saker. Det kan också handla om utseende, att se jäkligt bra ut kan ge självförtroende men personen kan ändå vara osäker inombords (därmed inte sagt att alla framgångsrika och snygga människor har kass självkänsla).


Självkänsla däremot handlar om att ha en inre säkerhet. En övertygelse att man duger som man är. Jag har inte världens starkaste självförtroende men självkänslan växer för varje år, tror absolut inte att jag är världsmästare men jag räcker till, "good enough". Återigen är det här min syn på saken, ingen vetenskaplig bevisning, ingen hård fakta, bara baserat på ren livserfarenhet.

Kom på ett nytt citat på jobbet idag och kände mig riktigt genialisk... säkert har någon sagt det tidigare men fr o m idag är det mitt: "Bitterheten är människans värsta fiende". Visst ligger det något i det. Bitterhet, självömkan och avundsjuka, min topp tre av onda ting, tätt följda av likgiltighet. Jag har varit / kan vara en självömkande gnällkärring ibland men jag försöker ständigt jobba mig ur den s k offerkoftan. När man inser brister kan man också något åt dem. När man kommit ur förnekelsefasen är man ett steg åt rätt håll. Men det är lätt att bli fånge i den där stickiga offerkoftan. Då man tror att precis hela världen motarbetar en. Vid dessa tillfällen försöker jag "ta ett kliv åt sidan" och se objektivt på situationen.

Att vara glad och trevlig handlar inte om ett påklistrat leende. Den mest glada personen kan gråta inombords. Däremot känner jag direkt när jag träffar en "äkta" person som verkligen sprider positiv energi. Det är så jag vill uppfattas av min omgivning. En glädjespridare med livsglädje. Men samtidigt är jag en ensamvarg som behöver tid för mig själv och då stänger jag gärna in mig en stund. That´s me. Varken mer eller mindre. Vad du ser är vad du får.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar