tisdag 19 mars 2013

Smittande träningsglädje

Brrrr vilken gråkall dag. Som ändå började så fint. Kl 6:00 gick jag hemifrån, genom stan och upp till gymmet. Höll på att halka vid parkeringen, svor en ramsa men blev avbruten. Där möttes jag av en av världens vackraste soluppgångar, en brinnande orange himmel, träden var vita av frost, det var nästan sagolikt vackert. Inne på gymmet var det lugnt och stilla, några morgonpigga människor som var och en tränade i sin egen takt, rofyllt och harmoniskt. Tack vare de stora fönstren kunde jag fortsätta njuta av det vackra skådespelet medan solen gick upp. Må Bättre har verkligen lyckats bygga en fräsch och modern träningsanläggning men ändå behålla charmen i den gamla lokalen. Grattis till mig och alla andra Säterbor som har möjlighet att träna i en sån miljö.

Apropå det.... vad roligt att se alla som håller i med träningen. Man ser samma folk där vecka efter vecka. Nu vet jag visserligen inte hur många som har tecknat ett medlemskap för 199 kr varannan vecka och aldrig har utnyttjat det... Men att se den skara som kämpar på är en frisk fläkt. Man hör att de har skapat en ny livsstil där träningen är en självklarhet. Man känner en gemenskap där vi delar träningsglädjen, även om inte alla har samma ambitioner eller mål med sin träning. Det glädjer mitt arma träningshjärta. Alla måste inte älska att träna men hitta något annat som passar dig bättre isåfall. Att känna passion inför något är häftigt oavsett om det är träning eller annat intresse.

Tro det eller ej men jag har fått komplimanger. Det glädjer mig, speciellt när de kommer från andra kvinnor. Ni har väl hört talas om jantelagen (fuck jante, fuck lagom säger jag) och den kvinnliga avundsjukan? Att kunna ge komplimanger är starkt. Att inspireras istället för att bli bitter och avundsjuk. Självklart tycker inte alla att det är snyggt med vältränade tjejer. En del kanske föredrar superskinny ideal eller det mer mulliga idealet. Men att titta snett och viska bakom ryggen är inte okej. Det behöver inte bara handla om utseende, det kan lika gärna vara att någon är duktig på att sjunga eller dansa, spela fotboll, ha en tuff bil som sticker ut lite från mängden. Det kan föda avundsjuka hos människor oavsett om dessa ens skulle vilja ha samma saker, göra samma saker. Att se andra lyckas kan sticka i ögonen. Ha gärna drömmar men uppfyll dem inte.

Tillbaka till mitt pass i morse... körde skiten ur benen kan jag bara säga. Eftersom axlarna och större delen av överkroppen var halvt förlamade efter gårdagens pass gick jag all in på ben och rumpa idag. Kunde se hur benmusklerna jobbade under tightsen. Hade ett upplägg klart och följde det till punkt och pricka. No excuses. Att bestämma sig och hålla planen.

Nästa inlägg kommer troligen att handla om FUSK... dödssynd eller mänskligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar