torsdag 28 mars 2013

Glad påsk... med måtta

Yes, jag är tillbaka på banan igen, har styrt om skeppet mot rätt riktning igen, ut ur vassen rakt upp på beachen ska jag. Då kommer..... PÅSKEN. Förövrigt ska jag tillägga att påsken är en favorit bland högtiderna, julen är för uppstressad, midsommar är för mycket supa och spy på logdanserna, påsken är alldeles lagom. Dessutom ligger den så bra till här på vårkanten. Efterlängtad ledighet efter alla hela arbetsveckor efter julen. Midsommar är också trevlig men med vissa undantag, det vänder... mot mörkare tider. "Jaha, nu är det bara ett halvår kvar till julafton" är klassikern jag brukar säga för att retas med mamma. Hur som helst... påsken är en trevlig högtid med välbehövlig ledighet, tid för umgänge och träning och såklart god mat. Det var den biten jag ville komma till... Näe förresten, jag låter bara som en gammal gnällkärring. Men jag anser att det spårar ur med affärernas utbud av i viss mån god och bra mat men framförallt en massa skräp. Nu låter jag riktigt gammal... Men på min tid fick jag ett påskägg i "normal" storlek med mitt favoritgodis. Nu ska det vara MEGAÄGG som svämmar över av godis på bredd och längd och höjd. Förr pratade man hg nu handlar det om kg.

Tur att jag är självständig nog att bestämma själv vad jag VILL äta och hur mycket jag VILL äta. Förra påsken var en perfekt påsk... den bästa påsken i mitt vuxna liv. Den låg några veckor senare och jag var mitt inne i deffen. Påskafton lyxade jag till med olika sillsorter, lax, röror, potatis och bröd i en rimlig mängd, ett glas vin också. Minns inte exakt men tror att jag avslutade kvällen med frukt och typ hallonkesella. Jag mådde oförskämt bra dagen därpå när andra hade ont i magen och mådde illa av både godis och alkohol. Jag vill inte vara någon moralkärring som står med pekpinnar och talar om hur andra ska göra, men jag vet vad jag mår bäst av.

Huvudsaken är att du äter för att du vill och inte för att någon annan vill att du ska äta. Att stå emot tjat och kommentarer. Att hålla sig till sin plan. Det där "klart du ska ha lite godis när det är påsk" betyder egentligen "ät för fan så jag kan äta utan dåligt samvete"... Välvilja eller ett sätt att döva sitt eget samvete. Tänk på det.

Glad påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar