måndag 18 mars 2013

Hard f*****g work

"Hard work beats talent, if talent doesn´t work hard"... Denna text såg jag på en skylt i ishallen, den satt på väggen bredvid ett ställe där småkillarna tränar skott. Man kan komma långt med talang men i slutändan gäller det att kämpa hårdast. Att vara född med perfekta gener för att utveckla muskelmassa är säkert en hjälp på väg men i slutändan lönar sig det dagliga gnetet, att sköta både kost och träning optimalt.

Detta för mina tankar vidare... hur många som verkar sträva efter att hitta enkla lösningar för att uppnå sina mål. Det är bara målet som räknas, inte resan dit. För mig är resan en del av målet. Dessutom skulle jag som person inte finna samma glädje i det jag gör om jag bara gled fram på en räkmacka. Jag går till gymmet med en passion och övertygelse om att jag kan nå mina mål med hårt j-a arbete. Det räcker för mig. Jag vill inte ta genvägen. Jag tror inte på att "köpa" sig lycka och framgång. Jag vill inte sitta i soffan med ett bälte runt midjan och tro att det ger samma effekt som en timme på gymmet. Jag skulle sakna kicken träningen ger, jag skulle förmodligen bli frustrerad, ilsken, en bitch helt enkelt. Jag vill inte följa kvällstidningarnas rekorddieter och minska 5 kg i veckan fram till midsommar. Jag vill träna hårt, äta rätt, vila och återhämta mig mellan varven när kroppen ber om det. Fitnesslifestyle!

Ser tillbaka ett år i tiden... Våren känns avlägsen just nu men den kommer och jag saknar formen jag hade förra våren. För ett år sedan var det dagliga morgonpromenader, styrka + cardio efter jobbet, hem och stupa i säng. Såg resultatet vecka för vecka, en period syntes det nästan från dag till dag. Så rullade livet på och jag trivdes med det. "Men du hade ju inget liv" säger många. Självklart skulle jag inte vilja deffa året runt men för mig blev det ett sätt att leva, ingen tillfällighet, ingen uppoffring. Jag älskar att åka på semester, ligga under parasollet på beachen i Alanya och höra vågornas brus... Eller bara smita iväg på små weekendturer, lyxa till tillvaron. Jag älskar att njuta av ett glas vin och goda ostar eller mörk choklad när helgen kommer. Jag älskar att äta en blodig oxfilé med rödvinssås. Jag är faktiskt ganska "normal" också. Men jag älskar fitnesslivet ännu mer. Just här och nu. Inget sätt att leva på tills jag blir 70 bast men just nu 2013 med Luciapokalen som hägrar. Målet är inte att vinna, bara att komma i mitt livs form. Och ha roligt på vägen dit.

Vi är olika, tack och lov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar