söndag 8 januari 2012

Halv 7 hos mig

Igår kväll bjöd jag mina föräldrar på mat. Halv 7 hos mig...

Förrätten blev en enkel historia. Grillad foccacia med kallrökt lax och fetaostkräm.

Huvudnumret var ett experiment. Har nämligen aldrig lagat en fiskgryta med saffran, bara sett det på tv och ätit det på restaurang någon gång för väldigt längesen. Hade hittat ett recept på recept.nu. Saffransdoftande soppa med lax och skaldjur. Enligt receptet stod det soppa men det gick lika bra att servera det som gryta med råris och en grönsallad med cocktailtomater och sockerärtor. Jag modifierade receptet en aning och la till fänkål och paprika, däremot uteslöt jag musslor och nöjde mig emd räkor. Började med att fräsa purjo, fänkål och paprika med saffran i grytan, därefter i med vatten + fiskbuljong och ett par dl vitt vin, det fick sedan sjuda ihop i ca 15 minuter. Behöver väl knappast tillägga att det doftade underbart i köket. I med laxen som fick sjuda i ca 7-8 minuter. Till sist la jag i räkorna och klippte över koriander. Middagsgästerna uppskattade måltiden. Därmed vågar jag bjuda på den igen, även till mer kräsna gäster än mamma och pappa. Då kanske jag t o m hinner ta en bild. =) Lånar den nedan från recept.nu.



Efter maten bjöds de på kaffe och hemmagjord chokladtryffel med Bailey´s (borde vara straffbart att göra egen chokladtryffel när man går på diet). Eftersom mamma har tjatat om pannacotta i typ ett halvår fick hon även en pannacotta med vit choklad och hallon-passionsfruktssås. Jag gillar verkligen att pyssla i köket, det är dock ännu roligare om man själv får provsmaka och hålla på.

2 kommentarer:

  1. Å vad got detta lät :)Soppan/grytan måste jag prova någon dag!

    Ha en bra dietvecka :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Den där soppan lät ju helt amazing!!!!

    SvaraRadera