tisdag 24 maj 2011

Benträning... Heaven or hell?

Blev nog någonstans mitt emellan, här på jorden helt enkelt. Cykelturen till gymmet var som vanligt en blåsig upplevelse. Det blåser alltid vid sjön här i Säter, men idag var det för ovanlighetens skull INTE motvind, som jag brukar säga omväxling förnöjer. Spännande med starka sidovindar som höll på att blåsa mig av cykelbanan. Det gick rätt okej trots att benen totalvägrade samarbeta i knäböjen. Det fick bli benpress istället, sen utfall i smith. Därefter benspark med båda benen och ett ben i taget och min nya favoritövning liggande lårcurl. Har aldrig gillat den förut men då har jag haft problem att ställa in maskinerna rätt, men nu med rätt teknik får jag grym kontakt i baksida lår. Höjde med en viktplatta i både benspark och lårcurl. Avslutade med att pressa ur vaderna, sittande och stående press i superset. Det blev ett snabbt och effektivt morgonpass. Dagens matlådor stod färdigpackade hemma så det var bara att svänga förbi och hämta dem. Strax efter kl 8 var jag på jobbet med proteindrinken i handen. Fick en härlig känsla som att den gick direkt ner i musklerna. Just nu har jag Whey80 från Star Nutrition i smaken Coffee, helt okej smakmässig även när man blandar med vatten. Åsikterna går säkert isär både när det gäller smak och kvalité men jag tycker att den är prisvärd. I lördags lyxade jag till med sojamjölk och jösses, smakade som värsta kaffedrinken från Wayne´s. Dessutom stillar den mitt kaffeberoende.

Efter den effektiva morgonen tog all energi slut strax före kl 10, d v s lagom när det var dags att öppna. Lunchen gav mig en kick men nu på eftermiddagen var det soppatorsk igen. Blir irriterad av att känna såhär, det i sin tur tar bara ännu mer energi. Sen åker offerkoftan på och då är det hopplöst fall. Som ett barn i trotsåldern. Om jag istället tänker såhär: Vilket bra benpass jag fick till i morse, vilken intensitet, inte konstigt att jag är hängig och trött nu. Då känns det liiite bättre och lite mindre synd om mig. Ska lära mig att acceptera... gilla läget. 

Som det inte räcker med energitjuvar så ska vädret ställa till det, hatar blåsten. Vem har tid att bry sig om vädret då? Jo jag. Vem kan påverka vädret? Ingen så varför orkar jag ens bli irriterad. Sen har vi det där askmolnet som kvällstidningarna förstorar upp. Fasansfulla rubriker om kaos som skrämmer livet ur en. Jag ska utomlands om ca 5 veckor, är det läge att boka om resan. Enligt Aftonbladet låter det som flygtrafiken kommer att ställas in för all framtid. Men varför ens bry sig. Samma tidning kommer nästa dag med rubriker som: "Gå ner 10 kg till midsommar, ät vad du vill". Så varför ens tro på något de skriver. Kommer inte ihåg vilken av kvällstidningarna som hade det på framsidan på sin Söndagsbilaga men det var lite roligt att läsa. "Pizza, hamburgare, muffins, ät gott och gå ner i vikt". Kommer inte exakt ihåg hur mycket man kunde gå ner och på hur lång tid med denna "goda" mat. Tydligen finns det oskrivna lagar, eller vedertagna sanningar, om att all skräpmat är god. Likaså bör man gilla sötsaker och feta såser annars är du en märklig filur. Personligen vill jag äta mat jag mår bra av, mat som ger mig energi att prestera bra. Det händer även att jag blir sugen på sötsaker, t ex i helgen när jag kunde döda för glass, men ibland måste man prioritera. Vad vill jag uppnå? Hur når jag dit? Ställ ett par frågor extra innan du börjar äta av det där onödiga. Jag kommer på mig själv att äta av känslomässiga orsaker. Exempelvis en dag när jag är såhär trött då äter jag i hopp om att bli piggare och gladare, när jag känner mig stressad är en annan situation då jag riskerar att tappa fokus och "fuska". Några djupa andetag och jag är tillbaka på rätt spår... oftast iaf. Men idag har inget stoppat mig. Jag har överdoserat sötningsmedel, klunkat i mig ett par glas Fun light, en halv ask Läkerol och några tuggummin i hopp att jag skulle piggna till. Burken med cola light står farligt till i kylen. 

Usch vad mycket gnällande i detta inlägg. Ursäkta mig för det. Känner mig som en gammal ragata idag. Kan avsluta med något positivt. Har ätit en supergod lax som jag stekte i ugnen med diverse kryddor, bl a ingefära. Till den åt jag ugnsstekt söt- och vanlig potatis, färsk sparris, och en blandning med minikeso och pepparrot. Mumsigt värre. Dessutom ska jag göra min proteinpudding ikväll och titta på säsongsavslutningen av "Kniven mot strupen". Både skrämmande och intressant att se vilken mat som serveras på en del av våra s k restauranger. Tisdagsmys kanske man kan kalla det.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar