lördag 21 maj 2011

Motvind

Jag trampade för brinnande livet när jag skulle till gymmet i morse. Mina ben och min rumpa hatade mig och ville helst kliva av cykeln och gå sista biten. Men jag fortsatte tappert som en duracellkanin, kanske med hjälp av den härliga medvind som blåste inom mig. Passet blev inget som gick till historien men helt klart godkönt med tanke på min fysiska status. Mer om detta snart...

Jag har varit frånvarande från bloggen denna vecka och en anledning stavas T E L I A, Sveriges i särklass sämsta företag efter SJ. Vet de vad kundvård är? Bredbandet är utslaget, tydligen är det något på vägen in i mitt hus som är problemet. När man ringer supporten sitter de som frågetecken, knappar på sin dator och mumlar något som man ändå varken hör eller förstår. Det innebär att jag är utan TV också. Dator kan jag överleva utan men att sitta ensam hemma en fredagkväll utan TV. Tack och lov har jag mina föräldrar bara 100 meter bort. Nä nu lämnar jag ämnet Telia för de bara tar en massa energi av mig. Energi jag behöver lägga på träning och annat. En liten sammanfattning av veckan...

Förra helgen slutade tråkigt med en släng av maginfluensa. Innan dess hade jag hunnit vara barnvakt åt min 5-åriga brorsdotter och träffa en gammal barndomskompis som tittade förbi i huset. Sen däckade jag.  Typiskt att inte må 100% när jag för en gångs skull har tid med socialt umgänge. Fick avboka kvällens besök, ännu en kompis som ville titta på huset. Sov som ett litet barn på kvällen så jag missade Mästarnas Mästare och första perioden av VM-finalen mellan Sverige och Finland. Stapplade upp till TV:n efter kl 21 och fick se Sverige göra 1-0, sen var det dags att däcka igen och lika bra var det för Sverige däckade också i sista perioden.
Måndag morgon vaknade jag i betydligt bättre form. Tack gode gud eftersom jag var ledig. Var rädd att behöva tillbringa semesterdagen på toaletten. Men jag fick i mig frukost och fick behålla den... redo på gymmet igen!!! Vidgade mina vyer och besökte Må Bättre i Falun, annars tränar jag på Må Bättre i Borlänge. Hade hört mycket gott om Falugymmet som har blivit utsedda till årets CMS-anläggning flera gånger. Okej, man blev väldigt trevligt bemött i receptionen och det verkade råda en trevlig stämning. Nu var jag där på förmiddagen och det var ganska lugnt. Det var även fräscht och rent överallt, ett stort +. Däremot var väl inte gymmet något speciellt, dåligt med utrymme vid speglar och fria vikter. Inga maskiner man direkt hoppade av glädje av. Mediokert, okej men inte mer. Tränade axlar och biceps och det kändes bra att starta veckan med ett lagom tungt pass eftersom jag inte visste om magen var återställd. En proteindrink och några riskakor efter passet gick ner utan problem och för första gången på ett dygn smakade det gott. Lunchbuffé på Faluns bästa lunchställe väntade, Viltskavsgryta med hemlagat potatismos och rårörda lingon eller flundrafilé med ägg-och räksås. Plockade på rejält från salladsbordet och skojade om att jag skulle ta det lugnt med bönorna. Maten var lika god som alltid! Hann äta halva portionen med grytan och lite sallad sen var min mage som en värkande uppsvälld ballong. Det var den lunchen för 85 kr. Valuta för pengarna... knappast. Sällskapet fick dricka kaffe i lugn och ro medan jag satt utanför på en parkbänk och stönade. Skrämde säkert några stackars lunchgäster som funderade om det var läge att vända. =)

Sviterna efter maginfluensan satt i några dagar men jag kunde ändå träna på som planerat. Bytte bendagen från tisdag till onsdag för att vara mer fit for fight. Fick 30 minuters benmassage på onsdagmorgon så jag var verkligen fit for fight inför kvällens pass. Och jajamen det kändes i benen både torsdag (vilodag) och igår... och idag.

Igår fuskade jag med stort F!!! F som i FF, Functional Fit. =) Detta underbara pass som jag älskar, ett pass där man verkligen kör slut på sig, där man ger allt och lite till. Har fått order om ingen cardio. Men FF är inte ren cardio, det är blandat styrka och kondition, intensiv och effektiv träning. Passet börjar med stationsträning med funktionella övningar, därefter kör man ca 20 minuter crossfit. Egentligen stod bröst och triceps på schemat och med tanke på alla varianter av armhävningar vi körde så blev det verkligen bröst. Däremellan blandade vi in lite burpees, utfallshopp, sumo jump squat och annat roliga lekar. Max antal varv på 15 minuter därefter alla varianter av plankan i 4 minuter, s k Tabata. Känslan av att ta ut sig till musklerna skakar av utmattning, att bara mata på som en duracellkanin, att vägra ge upp, jag njöt av den känslan igår. Jag var stark, smidig och stolt. Okej det avvek från schemat men det var värt det. Sorry om mina coacher läser detta, det ska inte hända igen.

Somnade gött igår. Vaknade ivrig med ett ryck... Man kan inte sova bort en lördag. Upp och hoppa, på med kaffebryggaren, i med en proteindrink och banan. Det var här jag mötte motvinden, på cykeln på väg mot gymmet. För att avklara träningen snabbt och enkelt blev det träning hemma på gamla gymmet i Skönvikshallen här i Säter. Gamla gymmet där jag för första gången kom i kontakt med styrketräning när jag var i 15-16-års åldern. Precis som många förknippade jag träningslokalen med ljudet av stönande gubbar/killar. Kände mig faktiskt inte bekväm i gymmiljön förän ca 10 år senare när jag var runt 25. Mer självförtroende, mer skinn på näsan helt enkelt. Blir nästan nostalgisk när jag kliver in där, där jag var en rädd liten valp en gång i tiden, där jag nu går runt som om det vore mitt andra hem. Vad bestod passet av då? Hahaha, idag blev det nog vad man kallar discoträning. Valde de delar som var minst slitna efter gårdagens utmaning, rygg, axlar, triceps, lite mage.

Hem och i med en lyxig lördagsfrukost, fil, hemgjord müsli, färska jordgubbar. Sen åkte jag och mina föräldrar ut på en lördagsutflykt för att köpa blommor till min altan. Besökte flera mysiga handelsträdgårdar. Trevlig lördag! Vi avslutade med kaffe och macka på en filt vid en liten sjö.

Sådär... det var en sammanfattning av veckan. Skriver mer om träningen sen. Och lovar att bli bättre på att uppdatera så slipper man låååånga inlägg. Ha en fortsatt fin helg! Snart ska det grillas lax här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar