måndag 30 maj 2011

Full fart framåt

Rivstartade den här måndagen med ett dunderpass för axlar och biceps. Satan i gatan vad underbart att se musklerna jobba, se hur de fylldes av blodet som pumpade. Bästa tänkbara start på veckan! Speciellt med tanke på gårdagens låga aktivitetsnivå. Går förmodligen till historien som en av mina mest inaktiva dagar någonsin. För att verkligen uppfylla alla kriterierna för en äkta slappardag avslutade jag med en kebabrulle framför finalen av Mästarnas Mästare. Det var typ bara det eller korv och makaroner som jag var sugen på. Noll aptit. Att koka makaroner kändes som ett för stort projekt så latmasken fick bestämma. De få gånger jag slarvar och äter skräpmat är jag ingen liten mus som blir mätt och nöjd efter halva utan då är det allt eller inget, en hel j-a kebabrulle slukade jag. Men jag har ingen ångest över det! Gjort är gjort och det är ingen idé att älta. Väljer att blicka framåt. Förmodligen var det den energin jag använde i morse på gymmet, kanske omvandlades en del av den till snygga muskler. Så väljer jag att se det!

Men innan jag blickar framåt ska jag göra en sammanfattning av förra veckans träning...

Måndag: Rygg, biceps, mage. Trångt på gymmet men helt ok pass.
Tisdag: Tungt benpass på morgonen. Lite trög i starten men bara man kommer igång är det härligt att träna på morgonen.
Onsdag: Axlar, avslutade med en typ Cross Fit kombination m 4 st övningar för axlar och ben
Torsdag: Skön morgonpromenad ca 45 min. Därefter vilodag.
Fredag: Bröst, triceps. Så jäkla bra pass, riktigt tungt. Tyvärr fick jag avbryta sista tricepsövningen p g a smärta i höger axel. Kändes som den var på väg att hoppa ur led och det ville jag inte riskera.
Lördag: Mixpass. Superset av följande benspark-bencurl, hantellyft sidan-omvänd flyes på bänk, till sist ett par rehabövningar för rotator och baksida axlar. Spinning 45 minuter med superbra musik och favoritinstruktör, behöver jag säga att jag var sjukt taggad!
Söndag: VILOLÄGE!

Är nu inne på 4:e veckan av uppbyggnad. Märker att jag kan öka vikter i flera övningar. Det känns bra! Hela vägen till gymmet är jag otroligt laddad och fokuserad, är orolig att folk ska uppfatta mig som sur. Men inom mig känner jag tvärtom, fylld av positiv energi, glädje och lust inför vad som komma ska. Är väl helt enkelt inte typen som vill ödsla kraft på att tjoa och tjimma när jag laddar inför ett pass. Jag svettas, flåsar och tar ut mig totalt. Trots det går jag därifrån med minst lika mycket energi, upprymd av en massa endorfiner som förständigt dansar inom mig. Det är skillnad på att vara mentalt trött och kroppsligt trött. Även efter det jobbigaste benpasset när musklerna är totalt utmattade och utdränerade på energi är jag hög av alla lyckohormoner. För min del är det flera gånger jobbigare på vilodagarna när jag kommer hem från jobbet schack matt och varken har lust eller ork att göra något alls. Inga lyckohormoner som hjälper mig att ta itu med vardagens mindre roliga sysslor.


Om jag la all min kärlek på min kropp före jobbet i morse så är det dags att lägga lika mycket kärlek på mitt hem nu efter jobbet. Gräsmattan lär inte klippas av sig själv... Dammråttorna lär inte flytta utan att jag hjälper dem på traven. Lyckohormoner var är ni när jag behöver er...???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar