söndag 22 maj 2011

Svensk sommar och helgens goda gärning

Gårdagen avslutades med underbar grillad lax, till den serverades grillad tomat, ugnsrostad sötpotatis och fetaoströra. Smakade ljuvligt gott. Till efterrätt blev det nya kesellan med rabarber och färska jordgubbar. Okej, lite Ben & Jerrys glass slank ner. Smaken Half baked som bestod av choklad- och vaniljglass med browniebitar i choklad och kolasmak. Har aldrig, nästan pinsamt att erkänna, smakat B&J och har misstänkt att folk överdriver om hur goda de är. Men denna var riktigt smarrig. Jag är nog mer en glassmänniska än godismänniska, föredrar goda efterrätter framför en skål med flottiga chips. Glassen var god men kesellan var lika god! Nu väntar jag med spänning på att prova smaken med hallon som står i kylen.

Idag stod gräsklippning på To Do listan. Fram med handjagaren eller som min chef sa av misstag till en kund... "handtrallaren". Gräsmattan var klar på ungefär en kvart. Doften av nyklippt gräs, fågelkvitter, min blågula fasadflagga som vajade i vinden... svensk sommar. Lägg till ett par foppatofflor och mer Svensson blir det inte. Villalivet är nog inte så tokigt ändå tänkte jag när jag åt resten av grillade laxen till lunch.

Veckans träning var avklarad så det var alltså vilodag enligt planeringen. Men har man chans att göra en god gärning tar man den. Min träningsanläggning Må Bättre Borlänge arrangerade ett motionslopp på endast 4,7 km och startavgiften gick oavkortat till Lekterapin på Falu lasarrett. Kom på det hastigt och lustigt att jag skulle hänga på mina vänner Sara och Niklas. Benen kändes faktiskt ganska springsugna. Det var en fin kväll vid älven och tack vare det fina vädret höjdes motivationen ytterligare. Genomförde loppet på ungefär 23-24 minuter, klart godkänt för att vara mig. Ja ja, därmed var jag återigen nere i cardioträsket men detta var för en god gärning. Jämför man den konditionsträning det blir under en vecka nu mot hur jag tränade förra månaden är det knappast något att ens tala om.

Nu väntar ny vecka, samma träningsschema, samma kostschema, inga konstigheter alltså. Bara att köra! Har lagat en fläskfilégryta som blev middagen nu ikväll samt lunchlådan till imorgon. Smaksatte med lite viltfond och timjan, riktigt gott. Då är man redo för sängen. Sov så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar