torsdag 26 maj 2011

Helgens planer

Sömn är en bristvara denna vecka. Kanske en orsak till mitt märkliga humör. Funderingar och oro har tyngt mitt vanligtvis positiva jag. Blickar framåt... Planerna inför morgondagen är lite suddiga men klarnar nog. Träning, bröst och triceps... sen får vi se. Med tanke på veckans dåliga sömn skulle det vara skönt med en hemmakväll med god mat, fredagsmys.
 
Lördagen!!! Party med grillning hos Johanna. Kommer att träffa delar av gamla gänget men även en del nya bekantskaper. Laddade upp med ett besök på Systembolaget häromdan. Jag är ingen av deras storkunder. Det blir ärligt talat inte mycket festande nu för tiden och det har jag valt själv. Prioriterar andra saker i livet än att dricka alkohol och bli bakis. Ett par glas vin (gärna tillsammans med en grillad köttbit, mörk chokladbit eller varför inte ost + kex) pallar jag utan att bli sängliggande. Köpte en flaska Rosé och en ny sorts cider som jag vill testa. Rosén kommer att delas med en kompis eller annars spar jag halva flaskan. Vill inte tillbringa söndagen liggande över toalettstolen. Det kunde ha varit glaskross av flaskorna innan jag ens kom hem, hade påsen i cykelkorgen och glömde detta när jag svischade fram. KLIRRRR lät det när jag flög över en vägbula. Skulle in på Willys och handla... hm lämna påsen i cykelkorgen utanför butiken? Nej tänk om "fel" person går förbi. Måste ha sett lite roligt ut när jag stod där och försökte få ner flaskorna i handväskan. Självklart hann det passera ett antal bilar. "Här står banktjänstemannen och smyger med vinflaskor, det bjuder jag på, skvallra på ni" mumlade jag för mig själv. Snart går väl ryktet på stan att jag är "smygalkis".
 
Som sagt, jag tror att det blir ett riktigt kul veckoslut. Oavsett väder och vind. Vi får grilla under tak i värsta fall. Och i allra värsta fall blir det en grillad kyckling från ICA. Men jag hoppas på fläskfilén som ligger i kylen, ska göra en god hemgjord marinad med olja, soja, sambal, lime, honung och lite ingefära.
 
Träningen har gått bra även denna vecka. Har följt schemat förutom att jag bytte dag mellan rygg och axlar. Gårdagens axelpass blev en bra mix av tung träning och intensiv träning. Tre st tunga övningar fick inleda passet. 
  • Sittande hantelpressar, varav det tyngsta på nytt pb, totalt 5 set i pyramid, första och sista set hamnade på ca 10 reps och de tyngre på 6-8 reps. 
  •  Hantellyft åt sidan, inget nytt pb men fler reps av mitt nuvarande pb, samma antal set och reps som föregående övning. 
  •  Hög rodd med rep i cable , här blev det 4 set på ca 10 reps med kortare vila mellan, skön övning att köra dropset.
En liten paus och därefter en kombination eller "Amrap" på Crossfitspråk. Sumo dead lift (stångdrag till bröst men med bred benböj mellan), utfallshopp, thrusters (axelpress m stång men med benböj mellan, kraften ska komma ända från benen explosivt), sumo jump (brett isär med fötterna, knäna utåt, benböj och direkt upp i spänsthopp). 10 st av varje * 5 varv. Hade inte pressat ur allt ur benen så jag avslutade med ett par vändor utfallsgång med hantlar och bencurl liggande med pilatesboll. Älskar intensiv träning som inkluderar både styrka och kondition.

Idag är det vilodag som säkert är välbehövlig men ack så trist. I morse blev det en liten morgonpromenix på ca 45 minuter. Skönt sätt att starta dagen på. Jag har minskat ner antal morgonpromenader från 5-6 st till ca 2 st per vecka. Kommer aldrig att kunna vara utan dem helt för de har varit lika självklara i mina morgonrutiner som kaffe. En lagom varm sommarmorgon, en promenad längs sjön, hem till en frukost bestående av nyplockade jordgubbar, fil, müsli, hembakt grovt bröd, kalkon, avocado, philadelphiaost och självklart svarta guldet kaffe. Lovely!

Om jag ska göra ett ryck med städningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar