fredag 3 juni 2011

100%

Mina tävlingsplaner sträcker sig flera år tillbaka i tiden. De väcktes till liv tack vare Peter på Svea träningscenter i Borlänge. Han introducerade mig i gymmet och redan från början fattade jag att det var tung träning som gällde. Han gjorde inte som många andra typiska "tjej-PT:n". Jag ser och hör dem på gymmen ibland när de kör med sina klienter, självklart beror det på vem klienten är och vilken typ av träning som passar. En klassiker är rädslan många tjejer har att bli ett stort muskelberg, tror att de växer av att hålla 2 kg hantlarna. Och träna tung styrka för ben går ju inte för då växer ju benen och de ska vara smala som modellerna i HM:s reklam. Nu kanske jag var en ovanlig tjej som började i gymmet med viljan att bli muskulös. I början kom resultaten fort som de brukar göra. I samma veva började jag läsa tidningen Body och inspirerades av de snygga kropparna. Det fanns en del som inspirerade mig mer än andra och till min glädje blev bloggar alltmer populära så man kunde följa sina förebilder, detta var runt 2005. Otroligt vilken bloggexplosion det blev! Linda Fodor var min största inspirationskälla. Flyttade till Sthlm 2006 och blev medlem i SATS. Gillade miljön på SATS Medborgarplatsen så det blev ett naturligt val att tillbringa mycket tid på. En dag såg jag Linda Fodors visitkort, Personlig tränare... hm... Mailade henne. Fatta känslan när hon ringer upp mig dagen därpå! Hallå, Linda Fodor min stora förebild ringer mig. Det var början på flera års kontakt. Vi (??? kan man säga så?) var nära att lyckas en gång men p g a omständigheter runtomkring la jag ner tävlingsplanen. Kom iaf så långt att jag bokade tid hos sömmerska. =) Felet jag gjorde efter den nedlagda satsningen var att jag aldrig lät kroppen återhämta sig, aldrig någon längre uppbyggnad. Direkt in i nästa formtoppning. Så har jag fortsatt...

Den här gången ville jag ha ett team bakom mig med ett helhetskoncept, från ruta 1 till tävlingsdagen! Det är inte bara kost och träning som ska planeras utan allt inför tävlingsdagen, färg, smink, hår, naglar, skor, dräkter! Det kändes toppen när jag hittade Pure Fitness, så rätt. Hade varit i Gbg och tittat på FF-10, hade sett Minette med egna ögon och hon var otroligt snygg. Hade dessutom läst reportaget i Body där hon pratatde om idén att starta detta team. Hon verkade ambitiös, duktig, envis, en riktig inspirationskälla. Hade läst Maddes blogg tidigare och visste redan lite om henne, oerhört kompetent och erfaren inom både träning och kost. Som sagt det kändes bra och jag behövde inte många dagars betänketid förrän jag hoppade på tåget. Tåget som förhoppningsvis ska ta mig till Gbg och Fitnessfestivalen 2011.

Efter att ha mailat bilderna till Minette var hennes första kommentar: "Ingen cardio". För mig som har legat på kaloriunderskott och kört mängder med cardio under de senaste 3-4 åren utan längre vila var detta supersvårt. Jag har trillat dit och fuskat. Besviken för att jag tar krokben på mig själv. Gamla tankemönster som sitter fast, rädslan att bli tjock och plufsig. Under flera års tid har jag varit livrädd för kolhydrater. En liten höjning och jag förvandlades till mumintrollet, sett ur mitt perspektiv. Det är hög tid att ta av sig dessa "glasögon". Från och med nu är det 100% som gäller, 100% fokus på att bygga och 0% cardio. Respekt ger respekt. Känner mig falsk som har fuskat med cardioträningen. Jag respekterar Minette och Madde och har fullt förtroende för dem. Och om jag ska vara värd deras fulla förtroende och respekt måste jag följa deras upplägg. Damn it! Om jag inte ska fixa detta.

Trevlig helg!!!

3 kommentarer:

  1. Åh jag tror att så många känner igen sig i det du skriver! Tyvärr så vanligt som tjej Man vill liksom hålla sig smal och tight hela vägen Men den väg vi gett oss in på tvingar oss att tänka långsiktigt och ha tålamod Om vi ej bygger nu finns inget att deffa fram sen och då lär vi ju ångra oss sen! Första steget är att vara ätlig
    Mot sig själv och sin Coach! Och det ar du varit! Du kommer lyckas den här gången!

    SvaraRadera
  2. Tack! Precis, vi har en långsiktig plan att följa. Tror att det är svårare eftersom det är sommar och bikinisäsong som närmar sig, allt tjat om beach 2011. =) Men hur kul är det att vara smal utan snygga muskler att visa... nja inte särskilt. Trevlig helg!

    SvaraRadera