torsdag 2 juni 2011

Go with the flow

Befinner mig i en positiv spiral just nu... Istället för att börja oroa mig för vad som händer när den byts ut mot en negativ tänker jag njuta här och nu. "Just idag är jag stark, just idag mår jag bra" som Kentas gamla låt går.

Jag är ett kontrollfreak som helst vill veta exakt hur allt ska bli, men samtidigt inte för hur spännande vore det. Livet är en upptäcksresa. Jag vill inte ångra saker jag INTE gjorde när jag hade chansen. Det är bättre att våga satsa och går det åt skogen får man väl vara efterklok och tänka vad man kunde ha gjort annorlunda. Att vara kontrollfreak behöver dock inte bara vara negativt. Jag tycker om struktur och rutiner i min vardag. En mycket bra förutsättning för att hålla på med fitness. Mat, träning, sömn... det krävs god planering, inget lämnas åt slumpen.

Apropå detta med fitness så läste jag ett mycket bra inlägg på Emelie´s blogg. Fitness, Body Fitness, Body Building o s v, jag bakar ihop dem till fitness kort och gott. Tyvärr tror många att det bara är att stå på en scen och posera några minuter. De ser inte all tid och allt jobb man lägger ner dessförinnan. En stor del av prestationen ligger i förberedelserna. Sen är det "bara" att lyckas pricka in formen på tävlingsdagen och visa upp vad man har skapat under flera månader/år av hårt arbete. Inom fitness handlar det inte om att springa fort, hoppa långt, åka snabbt utan helt enkelt om att visa upp sin fysik. Det jag vill säga är att bara för att tävlingsmomentet inte ses som speciellt ansträngande eller långvarigt så ligger det mycket tid av träning och planering bakom. "Sånt där trams, det är ingen sport" tycker många för hur jobbigt är det egentligen att bara stå på en scen och spänna musklerna? Det kan vara jäkligt jobbigt kan jag säga, har poseringstränat några gånger och det känns! För att inte tala om att gå runt på scenen i 10 cm höga klackar. Högklackat och bikini förknippar folk med skönhetstävlingar. Men även om hår, smink, naglar är en del av hela paketet så är grundförutsättningen att du har en hyfsad fysik att visa upp. Det finns många grenar inom kategorin "sport" som man skulle kunna ifrågasätta om det bara handlar om tävlingsmomentet. Konståkning är ett exempel där man bara är på isen ca 4-5 minuter, det är dessutom en bedömningssport precis som fitness. Förutom det rent tekniska bedöms även åkarens förmåga att uttrycka sig, det konstnärliga, samspel mellan dräkt/musik, allt bakas ihop men i slutändan väger de tekniska poängen tyngst. Glitter & glamour i all ära men inom fitness är det symmetri, muskelmassa, hårdhet som det avgörs på. Förhoppningsvis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar