torsdag 16 juni 2011

Analysera mera...

...eller inte. Nä jag har bestämt att analytikern inom mig får ta tjänstledigt på obestämd tid. Orkar inte denna eviga tankeverksamhet som pågår uppe i hjärnkontoret, jag vrider och vänder på varje känsla och detalj. Att analysera saker kan vara utvecklande om det handlar om rätt saker och på lagom nivå, men för mig blir det bara onödigt grubblande. Det hjälper mig inte, det stjälper mig. Jag krånglar till saker som egentligen inte är särskilt komplicerade. Jag fastnar ständigt i den här obekväma offerkoftan.

Jag ska denna sommar:

Bara vara. Med det menas inte att sitta hemma på altan och dricka rosévin hela sommaren. Många förknippar sommar och semester med alkohol. "Man ska njuta av livet" säger de. Jag njuter av att gå till gymmet. Låta musklerna jobba. Fylla på med lagom mängd god och nyttig mat. Vad vi upplever som njutning är högst individuellt. Jag menar "bara vara" i bemärkelsen att släppa onödig oro, att kunna avvika från planen i undantagsfall utan att det skapar kaos. Ett kontrollfreak är jag sannerligen. Jag klarar inte att bara flyta omkring men på sommaren kan det vara trevligt med lite mer spontanitet, speciellt nu innan dieten dra igång för då j-lar. =)

Leva här och nu. Fokus på konkreta saker. Inte älta gammalt som jag ändå inte kan påverka. Varje dag räknas. Varje träningspass räknas. Stanna upp och känn känslan just här idag. Inte tänk för långt fram i tiden. Har du en fot i det förgångna och en fot i framtiden pissar du på nuet. Jag vet ingenting om framtiden just nu. Visst har jag mitt mål klart uppsatt och jag har den hjälp jag behöver för att nå dit. Men det enda vi kan ta för givet är det som sker precis här och nu.

En sista arbetsdag kvar till 2 veckors semester. Behöver verkligen resan till Göteborg och träffa M&M. =) Jag tror att det kommer att bli en nytändning.

2 kommentarer:

  1. :):) jag känner igen det där; vad som upplevas som sommer och njutning är olika! Jag ställer mig i den kö där nkutning är att gå till gymmet och träna!:)

    SvaraRadera
  2. Jag är med på resan. Njuta av sommaren. Och sluta analysera och tänka för mycket.

    Ha en bra Fredag!!! :)

    SvaraRadera