tisdag 7 juni 2011

Autopiloten

Ingen wow-känsla inför gymbesöket igår. Det är inte alltid megakul att träna. Det är lätt för folk att tro det med tanke på att jag lägger mycket tid på träningen, "du tränar ju jämt" är en vanlig kommentar. Men jag har också dagar då motivationen är låg. Då gäller det att tyda kroppens signaler. Är jag inte helt frisk och kry? Är det mental eller fysisk trötthet? Vid sjukdom/skador ska man lyssna på kroppen men beror det på lathet då är det bara att slå på autopiloten. Att göra jobbet så att säga.

Gårdagens pass gick ändå hyffsat. Framsida ben och vader, skrev mage igår men det var fel. Har inte riktigt fått kläm på nya schemat.


Nästan tomt i gymmet när jag anlände denna soliga eftermiddag. Började med knäböj i smithen medan det var lugnt med folk. Är löjligt svag i den övningen. Körde ben på Delta med Daniel Andreasson tidigare i våras och även han påpekade att jag är ovanligt svag när det gäller just knäböj. Kan bero på dålig bålstabilitet, "tappar" magen. Får ingen riktig kontakt i benen utan det blir mer belastning på överkroppen, rygg, axlar, bål.  Det blev iaf uppvärmningsset + 3 set. För att kompensera besvikelsen la jag in ett par bonusset i benpressen. Är kluven om jag ska investera i bälte eller inte, bra stöd men samtidigt behöver jag träna upp kroppens inre stabilitet. Nån som har något tips???

Nästa övning var benspark... nya favoriten. Här får jag alltid grym kontakt! Dessutom är det otroligt kul med övningar där jag höjer vikter varje gång.

Utfallsgång med hantlar. Valde mellan två par hantlar och tog de tyngre, intalade mig att ingen har dött av lite utfallsgång. 3 vändor fram och tillbaka över golvet, nu började det ramla in folk på gymmet så alla som kom nerför trappen kunde både se och höra mig pusta och stöna. Skulle jag bli den första som dog??? Sista vändan kändes det så.

Vadpress, sittande. Benen skakade efter utfallsgången. Började med ett par set med högt repsantal men sen ökade jag vikter och körde färre reps. Nu har jag visserligen fått vaderna från pappas sida men de kan ändå behöva tung träning. Att ha fått vaderna från pappa innebär ett h-vete när man ska hitta stövlar som passar, brukar få upp dragkedjan ungefär halvvägs utan att få blodstopp.

Avslutade med lite stående vader samt mer benspark men denna gång ett ben i taget.

Idag var det axlar och mage på nya schemat. Började med två favoriter: axelpress m hantlar och hantellyft åt sidan. Tänker inte gå igenom varje övning utan för att sammanfatta det på ett bra sätt: Grymt pass, härlig känsla! Såg helt okej ut i spegeln. Vet att jag fegar med att lägga ut bilder på dagsformen men det kommer. Ge mig nån vecka till att bygga.

Inte heller idag var det några hurrarop när jag begav mig till gymmet men det brukar lösa sig på plats. När man befinner sig på gymmet vänder det och man inser att kärleken till träningen har vunnit än en gång. Återigen slog det mig... vad skönt att kunna få till bra pass trots att motivationen inte är på topp. Det är här det visar sig om man menar allvar, om man är beredd att satsa 100%.

Puh... nu sitter jag i soffan mätt och nöjd, har ätit tonfiskbiffar med färskpotatis. Kul med nya kostschemat. Fick till en riktigt god kasslerrätt igår. Kryddade med curry och Santa Marias Cherimoula som påminner om tacokrydda. Serverade den med ris och creme fraiche. Imorgon kväll blir det lax med pesto! Mycket god mat = en lycklig Pernilla.

Nej, nu ska jag kolla vidare på EM-kvalmatchen. Heja Sverige!!!

2 kommentarer:

  1. Känner igen det där med knäböj. Blir oxå trött rygg först. Så jag har inte mkt vikter där. Men jag brukar göra så att jag kör slut på benen i benspark först. För då är benen redan trötta och då behöver man inte så hejdlöst mkt vikt på knäböj.
    Funderar oxå på bälte men vet ej????

    Ha en bra dag!!!

    SvaraRadera
  2. Aha.. tack för tipset. Då kommer jag ju att orka ännu mer i benspark som är en favvo! Ang bälte så säger alla experter olika, en del menar att man ska bygga upp kroppens stabilitet medan andra menar att det är ett bra hjälpmedel för att kunna köra tungt, dessutom borde det minska skaderisken. Får kolla vad våra coacher har för åsikt i frågan... =) Kram

    SvaraRadera