fredag 17 juni 2011

No pain no gain

Klagomuren är stängd p g a bristande intresse. Nu lägger jag energin på det positiva istället. Vad är då positivt en vecka som denna...

Det positiva är att jag vet anledningen till min nedstämdhet. Drog på mig nån skada i lördags när jag skulle prova nya bröstövningen, pullover. Det är svårt vid nya övningar att veta vilken vikt som passar och självklart vill man utmana och testa gränserna. Tekniken satt inte till 100% och då är det lätt hänt. Kände att det stramade fruktansvärt i latsen och axelfästet men jag står ut med viss smärta. Ett par dagar senare var smärtan ett faktum. Kan inte köra pressövningar för bröst, inte dragövningar för lats utan att det hugger i sidan av bröstet ut mot armhålan/axelfästet. Nyckelbenet eller översta revbenet trodde kiropraktorn jag var till, inte ens han kunde hjälpa mig med detta. Knäckte till lite andra feljusteringar i ryggen men när han var på det ömma området blev det bara värre. Har inte kunnat träna optimalt, passen har känts 90%, inte 110% som jag vill. Frustration... hatar det ordet men det är det enda som beskriver känslan jag har varit fast i senaste dagarna, och maktlöshet. Stress över att det inte är lång tid kvar att bygga på. Halkade visst ur det positiva spåret...

Veckans träning har mestadels bestått av benträning. Framsida ben & mage i måndags. I tisdags lyckades jag trots allt få till ett hyffsat axelpass. Avslutade med vader. I onsdags stod bröst & biceps på schemat men jag insåg att det inte skulle hålla, fick bli baksida ben & mage. Provade hantelpress men där sa det stopp. Provade latsdrag bara på skoj och där sa det också stopp. Rodd i cable funkade faktiskt, roddövningar överhuvudtaget verkar gå bättre än latsdrag- och pressövningar för bröst och axlar. Det gäller att känna sig för. Min höga smärttröskel är ett dilemma. Kör så länge tygen håller. Idag siktar jag på ett pass för armar. Det måste ju bara gå.

Lite positiva aspekter:

Tänk vilka grymma ben jag kommer att få... och armar... och kanske rygg om jag kan fortsätta med rodd. Ska hitta på så många övningar som möjligt som jag kan köra utan huggande värk.

Det är faktiskt fredag igen! Två veckors semester. Ska inte måla fan på väggen men om värsta tänkbara inträffar och smärtan håller i sig så får jag se kommande veckor som en lugnare träningsperiod. Ska ändå tillbringa en av veckorna i Turkiet, brukar klämma in ett par gympass där nere men jag kommer inte att köra stenhårt varje dag.

Ska till Göteborg på måndag. Självklart hoppas jag på att vara fit for fight för ett dunderpass med Minette. Kanske läge att ta det lugnt i helgen än att vara dumdristig och det förvärras.

När det kommer till det stora hela är det trots allt "bara" träning vi pratar om. Man får kliva ur sig själv en stund och se det ur ett annat perspektiv. Hade det kunnat vara värre? Ja.

Nu ska vi ha en underbar fredag! Kram på er alla!

5 kommentarer:

  1. Hmm, vi får titta på det på måndag. Ta det lugnt i helgen och kör bara sånt som känns bra. Ingen stretch, du har troligen dragit på dig en liten bristning.

    Madde

    SvaraRadera
  2. Hoppas att det går över snabbt. Ta det lugnt så det inte blir värre.
    Bra med positivt tänk. Det behöver vi mer av ;)

    Ha en skön Fredag

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hoppas på snabb läkning för dig! Att DU, Super-woman, har "grokött" som läkar till sig snabbt!
    Annars; grattis*1000 med semester. Nu kan du bara njuta:)

    Ha en skön kväll,
    Kram:)

    SvaraRadera
  4. Åååå hoppas det går över fort fort! Inge roligt o bli skadad nu.
    Ta hand om dig!!

    SvaraRadera
  5. Tack alla för era fina kommentarer! Det känns redan bättre. Har tränat försiktigt i helgen och lyssnat på kroppens signaler. Kämpa på tjejer och ha en fin vecka!

    SvaraRadera