torsdag 2 juni 2011

Under uppbyggnad!

Gårdagen... Kort dag på jobbet, helt okej väder, ledig torsdag... onsdagen kunde inte kännas bättre. Dessutom ben på träningsschemat. En Berocca Boost och PreWorkoutdrink gjorde susen. Kände mig rejält taggad. Tyvärr var det rörigt vid smithmaskinen, stänger som låg kors och tvärs som man nästan snubblade över. Vikterna var utspridda över hela lokalen så man fick springa runt och leta. Orkade absolut ingenting varken utfall eller knäböj, flugvikt liksom! Marklyft iaf okej men inte godkänt. Blev så j-a förbannad på mig själv så jag bestämde hastigt och lustigt för att mosa benen i benpressen, här skulle det bli pb!!! Hann lugna ner mig lite för annars är risken att man skadar sig för man vill för mycket. Men jag lyckades sätta nytt pb, 2*6 reps på denna vikt dessutom så jag ska nog våga öka liiite mer. Ska jag hinna bygga innan dieten så gäller det att absolut inte fega med vikterna! Hellre prova, kanske klara 1-2 reps, lasta av. Nästa gång klarar man en till och en till o s v. Samma sak med maten... inget slarv! Jag har levt på underskott, räknat kalorier, varit livrädd för kolhydrater i flera års tid så jag behöver all energi jag kan få. Märker det både genom att jag orkar mer rent fysiskt och även på humöret. Jag orkar vara glad, orkar vara positiv, le mot folk jag möter, framförallt orkar jag med mer socialt umgänge.

Åter till träningen... Höjde vikter även i benspark och lårcurl... igen. Sittande vadpress, där jag körde 4 st dropset med tyngre vikter än vanligt, något färre reps. Pressade ur vaderna ordentligt. Avslutade med utfallsgång ett par vändor över golvet för att ge det sista. Därefter mage... Superset m benindragning med boll-plankan på boll *3 set. Crunches i maskin* 3 set. Superset igen m benlyft på bänk- crunches på bosuboll* 4 set. Därefter låg jag som en trasa på golvet. Lycklig, utmattad och alldeles yr.

Vaknade med grym träningsvärk i ben och rumpa! Eftersom jag är ledig passade jag på att ta en skön morgonpromenix. Fint väder med sol men en aning blåsigt längs sjövägen. Tog en kopp kaffe och ett par kapslar BCAA före promenaden. Härligt att komma hem och äta grötfrukost i lugn och ro, ännu en kaffekopp och man var redo för dagen. Tvätt, skura trappen, köra lite trimmer vid träden och husväggarna stod på "att göra-listan". Jag tyckte jag klarade av trimmern galant för att vara nybörjare... kanske kan det bli en riktig husägare av mig också. Allt gick snabbare än planerat så redan vid lunch var jag på gymmet för att köra rygg. Det var riktigt lugnt och skönt, fler såna dagar tack!

Tråkigt att inte ha nån träningspartner, vill kunna köra negativa chins där man får hjälp upp och håller emot ner. Nu får jag använda maskinen med hjälpvikt. Dessutom är greppet alldeles för brett för mina små händer. Måste öva om jag ska fixa mitt chinsmål. Resten av passet bestod stående stångrodd, latsdrag, rodd med hantel (nytt pb). Eftersom jag inte vet hur helgens träning kommer att se ut passade jag på att lägga in bröst och triceps när tiden räckte till. Okej, det blev många muskelgrupper på samma träningspass men ibland har nöden ingen lag. Hantelpress (samma vikt men fler reps), cablecross, dips, push down och ext m hantel över huvudet (pb). Ett par nya pb, ökning av reps, det känns bra! Tänkte "det sitter bara i huvudet" och det gick juuuu... Man klarar mer än man tror. Underbart vilken boost man kan få av att överträffa sina förväntningar!

Som ni märker skriver jag inte exakt antal set och reps på alla övningar, inte heller skriver jag vikterna. Allt är relativt och det som är pb för mig är säkert flugvikt för några av er. Jag är egentligen ganska svag mot andra fitnesstjejer men jag är envis, och vill man så kan man! Skam den som ger sig.

Ha en fortsatt trevlig torsdag och helg! Och grattis alla som är lediga imorgon. Ska in och "gästspela" på jobbet mellan typ 8:30-15:30 men sen är det 3 dagar ledigt lör-mån. En liten utflykt till Leksand står på programmet, ett stopp längs vägen vid en stor Second Handaffär blir det på mammas begäran, pappa vill nog ta en fika på konditori Siljan i Leksand och jag vill bara sätta mig på en lugn och vacker plats vid älven och se båtarna glida förbi. Vi ska nog hinna med allas önskemål.

1 kommentar:

  1. Det spelar ingen roll alls vad dina vikter väger och särskilt inte jämfört med andra! Det viktiga är att du kör hårt och att du ökar- vad andra gör är oväsentligt!! Heja dig och grattis till alla PBn!!!

    SvaraRadera