måndag 17 oktober 2011

Chokladkvoten

Har haft en härlig helg i storstaden. Tack vare möte med coach Madde på lördagen fylldes jag på med ny inspiration och motivation. (Ni vet väl skillnaden, inspiration kommer utifrån, motivationen inifrån=))

Det var ett pass som heter duga. När jag var totalslut i axlarna gick vi över till bröst. Avslutade med mage. En ny övning i cable samt en nygammal favorit "Russian twist" med kettlebell. Körde lutande hantelpress i superset med armhävningar som avslutning för bröstet, den bet ordentligt. Precis när jag trodde att jag hade avverkat den sista armhävningen insåg jag ju att det fanns kraft kvar så jag pressade fram 3 st till. Kanske inget att hänga i julgranen men just då kändes det som en seger. Tack Madde för ett härligt, underbart, inspirerande pass. När jag tror att jag är slut har jag... vad var det du sa... ca 20% kvar att ge.

Resten av lördagen tillbringades med mamma. Vi var ut på Djurgården en snabbvända. Tänkte gå på chokladmässa på Nordiska muséet men vi ångrade oss när vi såg kön. Det blev en liten promenad längs vattnet. Så lugnt och stilla men ändå så nära storstadens puls. Vi tog oss över till Söder och Chokladfabriken istället. Många fikasugna människor även där men vi tajmade det bra och fick bord. Återigen var det dags att ställa alla dessa frågor till mig själv. Jag hade bara för några timmar sedan suttit med coachen och sagt hur jag står emot sötsaker på diet, hur jag nöjer mig med en kopp svart kaffe. Men för det första, jag är inte på diet än så länge. För det andra, hur många gånger är man på ett sådant ställe och om man kommer dit hur liten är chansen att man överhuvudtaget får plats, det var många som fick vända i dörren. Kanske dåliga ursäkter för att få synda. Dessutom hade jag kört ett riktigt grymt träningspass. Hoppsan, ännu en ursäkt. Min chokladkvot är uppfylld för de närmaste månaderna (t o m april 2012???) och jag behöver inte sitta här och försvara mig och mitt beslut. Deras chokladmoussebakelse är svårslagen så jag lär inte ha svårt att hoppa över fika på Wayne´s/Coffehouse eller liknande ställen där det serveras halvfabrikatsvarianter av diverse bakverk. Ska det vara så ska det vara äkta! Det blir lite paradoxalt när jag i ena stunden hävdar att jag äter allt och inte alls är petig varken när det gäller mat eller sötsaker, samtidigt vill jag att det ska hålla viss kvalité. Jag vill helst veta vad det innehåller. Jag äter inte förpackade chokladbollar från Delicato men går jag in på ett äkta konditori och ser en chokladboll kan jag bli sugen. Ska jag ta ett par rutor mörk choklad en lördag då köper jag inte den billigaste sliskigaste varianten i affären utan då väljer jag att gå till en butik där de har utvalt sortiment av finare chokladmärken. Samma sak om jag går på restaurang. Jag har liksom ingen glädje av att "förbruka" min fridag med ett Big meal på Sibyllakiosken. Däremot en mysig middag hemma med levande ljus, en god köttbit, rotfrukter, lite god sås, kanske ett glas rött vin, då är jag i sjunde himlen. Husmanskost är inte heller fy skam. That´s me. Så tänker jag.

Tyvärr fick jag inte bara med mig packningen hem utan det verkar ha följt med några baciller som försöker forcera mitt imunförsvar. Det pågår nog en ganska hård strid men mitt imunförsvar håller emot bra än så länge. Lite rethosta bara. Så om det håller sig på denna nivå blir det gymbesök i eftermiddag. Rygg och armar!

1 kommentar:

  1. haha innan deffen åt jag under sista veckorna som om varje dag var den sista ;) inget att ha dåligt samvete för! det maximerar om inte annat ens deff- längtan! ska bli roligt att följa din diet!! =) du komemr rocka i april!

    SvaraRadera