torsdag 6 oktober 2011

Ta ett kliv ur bekvämlighetszonen...

Det är då resultaten kommer. Precis som min teamkompis Emelie skriver "What you put in is what you get out"...

Först och främst vill jag poängtera att det inte handlar om att förminska någon som t ex inte klarar armhävningar på tå, det handlar inte heller om att orka lyfta tyngst vikter. Exempelvis kör jag väldigt lätta vikter i jämförelse med många av de andra tjejerna i teamet. Däremot handlar det om att våga kliva ur sin egen bekvämlighetszon. Utmana sig själv utifrån sina egna förutsättningar. Har man aldrig klarat en armhävning på tå och helt plötsligt gör 3 st är det en jättebra utveckling åt rätt håll. Då har man rätt att känna sig som en världsmästare, åtminstone för en kort stund. Men det finns, och jag ser er varje dag när jag tränar, tjejer som skulle orka så mycket mer. De som gör en armhävning innan de suckar: Jag dör. Två armhävningar: Jag dööööör!!!! Tre armhävningar: Nej, nu döööör jag! Och sen ner i mattan. De hade förmodligen fixat uppåt 10 st om de hade haft rätt inställning och starkare vilja.

Huvudsaken är att man vågar försöka, vågar utmana sig själv. Inte har den där tråkiga mentaliteten att man har misslyckats innan man ens har börjat. De som intalar sig redan innan att de inte kommer att fixa det, att de inte orkar, att de inte hinner träna etc. Typiskt kvinnligt kanske? Men jag har även mött killar med samma låga inställning, speciellt när det gäller tid att hinna träna. Det finns alltid tid för träning, men man måste kanske välja bort något annat, det handlar om prioriteringar i livet.

Våga testa... Lyckas ni inte första gången går det kanske bättre andra eller tredje gången. Om man faller? Res dig upp och borsta av dig dammet. Det sägs att man lär sig av sina misstag. Egentligen... hur mycket skulle vi veta om livet om vi aldrig vågade göra några misstag. Gör om och gör rätt. Personligen har det hänt att jag har varit lite skraj i gymet när jag ska prova ny övning t ex. Men jag provar, kanske klirrar det till bland vikterna så hela gymets blickar faller på mig, då bjuder jag på det, kanske bjuder jag också på ett brett leende. Ska jag nå mina mål måste jag våga. Avslutar med ett kinesiskt ordspråk:

Det högsta är ej att aldrig falla, utan att resa sig efter varje fall...

1 kommentar: