lördag 8 oktober 2011

Tvättsvamp

Jag älskar tvättsvampskänslan. Menar alltså inte när kroppen känns fyrkantig och mjuk som en tvättsvamp. Nej, jag menar känslan efter passet när jag sveper proteindrinken. När den smakar sådär gott som bara en "efterträningsdrink" kan göra. När man riktigt kan känna hur energidepåerna fylls på. När varje muskelfiber suge råt sig av näringen. Träning och kost i samspel, vägen till resultat!

Denna känsla har jag njutit av både igår kväll efter benpasset samt idag efter veckans tuffaste pass, hopprepsintervaller. Gårdagens benpass... underbara fredag, bara det gjorde att jag flög fram till gymet. Nerför trappen till gymet och det var precis lagom med folk. För att uttrycka mig på ett märkligt/dumt sätt, det var "rätt" folk där. Jag menar absolut inte att jag ser ner på vissa som tränar. Vi tränar alla på olika sätt och utifrån våra mål och förutsättningar. Men igår var det verkligen "järngänget", de som kör hårt när de tränar, seriöst. På "mitt" gym finns det väl ingen direkt "elit" som tränar, ingen som tävlar vad jag vet iaf. Men det finns motionärer på alla olika nivåer. Jag älskar blandningen av människor, mixen av män/kvinnor, unga/gamla. För det mesta.... Igår var jag taggad för ett riktigt superduper tungt benpass och jag behövde stänga ute omvärlden. Det är lättare en kväll när det inte är överfullt på gymet. Jag respekterar mina vänner på gymet. MEN jag vill också ha viss respekt tillbaka. Det är INTE okej att ha syjunta/konferens och breda ut sig på varenda matta i hörnet för stretch/mage. Det är INTE okej att ockupera varenda bänk vid speglarna för att sitta och snacka med kompisarna. Inte när det finns folk som vill använda redskapen till träning, d v s deras egentliga syfte. Man får liksom ta någon gammal gummimatta och lägga sig mitt i gymet och köra mage eller tränga sig in i hörnet, sen är det lagom lätt att tappa fokus med ett kackel värre än hönshus i öronen. Nog med klagomål!!!

Bra folk, bra musik, det kunde inte gå fel. Benpress i superset med upphopp sög musten ur benen. Avslutade med bonusset benspark där jag körde med varannat ben för att pressa ur det sista. Lovely! Höjde lite här och där. Det kommer succesivt. Om jag fixar 4 reps första gången fixar jag 6 st nästa o s v. Har börjat tänka lite annorlunda kring min träning. Låter bli att bara fokusera på vikten, några siffror hit och dit. Jag jobbar alltmer på att ha maximal kontakt. Att jobba hela övningen igenom, att känna att "rätt" muskel arbetar.

Idag var det alltså dags för veckans utmaning. Mördarpasset. Jag var ärligt talat lite skraj inför passet. Redan igår kväll kom den känslan. Fånigt att känna så för ett träningspass. Men för mig blir det en extra drivkraft, det pumpar igång adrenalinet i kroppen. Jag behöver en push, en utmaning, oavsett om det gäller träning eller jobb. Det tänder mig. Laddade med Eminem i morse... Lose yourself. Älskar inledningen: "If you had one shot, or one opportunity. To seize everything you ever wanted. One moment. Would you capture it or just let it slip?" Hängde med pappa till gymet på hans jobb. Perfekt lokal, folktomt den tiden en lördagförmiddag, gott om plats att husera fritt på. Framför spegeln förflyttades jag till filmens värld. Hade huvudrollen i typ Milliondollar Baby. Jag tränade för att komma i mitt livs form. För att vinna den där titeln och visa hela världen att man kan uppfylla sina drömmar! Fånigt??? Kanske det, men jag vill se varje träningspass som en utmaning. Ett steg mot min dröm. Och det finns bara en väg dit! Att fortsätta kämpa! Hårt jobb, fullt fokus.

Eftersom lördagen ej är schemalagd när det gäller maten passade jag på att fylla på med extra kolisar till lunch. Varma mackor. Självklart på grovt bröd. Den ena med trattkantareller i stuvning gjord på endast lättmjölk och redning, och massor av 17% herrgårdsost. Den andra med kalkon, tomat och mozarellaost. Samma känsla där, som att kroppen suger åt sig energin på ett positivt sätt. Det är inte supernyttigt men det uppfyller ett behov kroppen har. Däremot får jag aldrig denna känsla när jag äter skräpmat. Det spelar ingen roll om jag har sprungit 10 km före, det blir ändå en mer "Bläää-känsla". Jag saknar den inte ett dugg. Har ingen längtan att "lyxa till" mina lördagar med plusmenyn på Mc Donald´s eller en pizza med extra allt från pizzerian. Därför blir det grillad lax ikväll, färsk laxfilé som smakar bäst. Därefter stänger pappa grillsäsongen för detta år. Till laxen blir det rotsaker i ugnen och en sås på turkisk yoghurt och fetaost, recept av Fredrik Paulún.

Ha en fortsatt underbar lördag allihop för det ska jag ha!

Lördagsmellis De Luxe! Mintchokladfluff med lite riven mörk choklad och pumpakärnor.

Dagens investering. Ett par supersköna vantar inför vintern. Blir säkert perfekta på morgonpromenaderna när kylan slår till på allvar.

2 kommentarer:

  1. Älskar den inspirerande känslan när alla runt omkring en verkligen sliter i gymmet!!! Helt underbart!

    SvaraRadera
  2. Grymt bra med "arbetssamma" träningsfolk i gymmet; det är roligt och precis det träningsmiljö jag också trivs att träna i.
    Vad gott det låter med all mat du beskriver:):) Din mellis båda ser & låter supergod också; jag älskar Chocklad!
    Fancy & fina vantar!:)

    SvaraRadera