torsdag 13 oktober 2011

Tillbaka i tryggheten...

Som vanligt springer dagarna förbi. Det blir allt mindre tid att tillbringa framför datorn. Träning, matplanering, hålla huset rent och snyggt, hinna umgås med min familj är områden som prioriteras högre. Söndagen gick verkligen i familjens tecken. Kollade min brorsdotters konståkning på morgonen och familjemiddag hemma hos mina föräldrar på eftermiddagen. Fick veta att det finns en vuxengrupp där många "gamla" konståkare har börjat. Hmmm. Jag är impulsiv av mig så nu är skridskorna redo om suget skulle bli för stort. Konståkning är kanon för hållningen då man hela tiden ska sträcka på sig, titta upp o s v. Något man har nytta av även när man ska lära sig posera inom fitness.

Mellan familjeaktiviteterna hann jag både städa hela nerevåningen i huset, tvätta en maskin och träna. Träningen var en tjuvstart av denna veckas schema. Rygg och armar. Hade en härlig känsla när jag cyklade ut till gymet. Det blåste hårt längs sjökanten. Inget skulle stoppa mig. Gymet här i sim- & sporthallen är... ja ett typiskt gym. Ingen toppmodern fitnessanläggning, bara simpel gymutrustning. Inget förfinande, bara hård träning helt enkelt, äkta! Det blev ett tungt pass där jag verkligen vågade ta i ordentligt, hjälpa till med rösten sista vägen upp. Inga avgrundsvrål men ett litet stönande och pustande här och var hjälpte mig till några reps extra. Överhuvudtaget behöver jag bli bättre på att andas. Alltså fokusera mer på andningen under passet. Komma ihåg att andas.

I måndags körde jag ett pass för framsida ben, rumpa och mage. Att göra kick backs i cable och kissande hunden, typ 3*20 st per ben är inte det roligaste om jag ska vara ärlig, men även dessa tar. Det känns om inte annat dagen därpå. Nya favoriten är benpress i superset med upphopp, 10+10.

Tisdagen blev vilodag den här veckan. Lämnade tryggheten i mina rutiner och var i Uppsala på kontaktombudsmöte. Självklart var mellanmål nerpackade i väskan. Lunchen åt jag med de andra kursdeltagarna. Det jobbiga var inte att motstå fikabröd som serverades på mötet. Även om kanellängden med blåbärsfyllning doftade ljuvligt kl 15 på eftermiddagen. De jobbiga situationerna uppstår när jag får tid över, hinner bli uttråkad. Jag hade 1,5 timme dötid på stan innan tåget skulle gå hemåt. Att titta på snygga kläder och prova nu på toppen av uppbyggnaden känns sådär. Tänkte ta en kopp kaffe på Coffehouse. Slängde flera blickar på chokladbollarna, på kladdkakan, på äppelpajen innan jag till slut beställde en svart kopp kaffe. Medan jag stod där och tittade på godsakerna(???) hann jag ställa många frågor till mig själv. Jag hann gå igenom hur jag skulle känna om jag åt, hur det skulle smaka, om det söta skulle uppväga besvikelsen efteråt. Dessutom hade jag mellis med mig, förberett och klart, varför ens fundera. Nej det blev klar förlust för fikabrödet! Kaffe fick det bli! Detta svarta kalorifria guld. Jag ville ju egentligen inte ha fikabröd men hjärnan intalade sig att jag var sugen och det var därför jag ens började titta på utbudet.

Räddare i nöden: Smartshake med proteinpulver samt ett mail från coachen gällande spännande saker som kommer att hända i november. Mer om det senare.

Jag avvek dock från planen... jag är bara människa, jag fuskar också... kunde inte motstå en proteinbar att tugga på under kvällens spännande fotbollsmatch. Tur att det inte stod en skål med chips framför mig. Jag gillar inte chips egentligen men med denna rysare på tv:n hade jag säkert ätit som i trance.

Igår var jag tillbaka i tryggheten. Visserligen är det kul att komma iväg på utbildningar och möten med jobbet men det känns bra hemma i sina vanliga rutiner också. Nu har jag två st kurser kvar denna månad, 2 dagar per vecka. Skönt att ha det gjort innan dieten. Stämde av med coachen hur jag ska förhålla mig till maten vid dessa tillfällen. Som sagt, att ha med mellis är inga problem, men lunch, middag samt frukost kan jag äta med de andra. Jag vet hur jag ska fördela på tallriken, protein, kolhydrater och minsta möjliga av "oidentifierade" såser. Mycket grönsaker såklart.

Lite frukost kanske vore bra innan jobbet... tiden rusar fram. See you!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar