onsdag 5 oktober 2011

Vilodag och hockeykväll

Efter en intensiv inledning av veckan tar jag nu en välförtjänt vilodag. Jag har haft svårt för vilodagar. Förmodligen beror det på den uteblivna endorfinkicken jag får av träning, abstinens. Istället för att känna mig pigg och glad känner jag mig oftast mer nedstämd, rastlös och allmänt uttråkad på vilodagar. En del människor har svårt att fatta hur man orkar träna "hela tiden" som de uttrycker sig. Det är ju det som gör att jag orkar resten av livet. För mig är träningen lyckopillret i tillvaron. Självklart har jag mycket annat att glädjas över men utan träning vore mitt liv lite fattigare och framförallt tråkigare. En enda grå vardagslunk utan dessa höjdpunkter när man får ösa på i gymet.

Å andra sidan har jag lärt mig se behovet av vila. Jag brinner för träningen även om min kropp känns sliten. Det är då det sker förändringar och förbättringar intalar jag mig. Men en alltför sliten kropp är en riskfaktor. Skador och sjukdomar lurar bakom gathörnen så det gäller att ge kroppen rejält med återhätmning. Därför gör det inget att det blir två vilodagar på raken denna vecka. Idag och imorgon.

I eftermiddag har vi samlat ihop ett gäng kunder för att åka buss till Tegera Arena i Leksand och kolla på matchen Leksand-Malmö. "Kvällsjobb"... men trevligt sådant. Personligen har jag laddat med Cola Zero och diverse "bra att ha saker" i väskan, Smartshake, proteinbar och äpple. Chefen frågade om jag ville ha öl eller cider men jag avböjde vänligen men bestämt. Uppe på arenan blir det en middagsbuffé innan matchen. Man vet aldrig vad dessa bufféer består av så därför har jag med nödlösningen, en proteinbar och äpple. Det kan även bli sen hemresa så då är det bra att ha pulver till en drink förberedd. Visserligen bör jag kunna äta mig hyffsat mätt på buffén eftersom jag inte går på diet men som sagt uppbyggnad kräver också vissa restriktioner. Kvalitativ muskelmassa ska byggas och då krävs att man stoppar i sig rätt saker.

Efter det jag har testat av nya upplägget kan jag konstatera följande... Kick backs i cable är inte att förakta, den kan ge sjuk träningsvärk i rumpan. Vinklar man dessutom ut benet lite tar det även i insida lår och det känns kan jag lova. Kombinationen lutande flyes med hantlar och armhävningar är super! Jag fick dock räkna med vissa blickar när jag kastade mig ner och körde armhävningar mitt i gymet. Självklart på tå, aldrig ner på knä mitt i gymet. Vissa av gymkillarna såg rentav förvånade ut. Tror de inte att tjejer kan träna tufft och disciplinerat eller. Vi ska väl helst lägga oss på golvet och fnittra, ge upp efter en armhävning liksom. Benpress med upphopp mellan setet är också en "sjuk" kombination, på ett positivt sätt alltså. ;-)

Nu är det dags att dra till jobbet... See you!

1 kommentar:

  1. Ja vila är lika viktigt har jag lärt mig ;)

    Ja vi kvinnor har nog mer disciplin än män ;)

    SvaraRadera