söndag 7 augusti 2011

Back to business

Efter en lyckad helg känns det ändå helt ok att återgå till jobbet imorgon. Jag fick verkligen ut maximalt av fre kväll och lördagen. Vilket tog ut sin rätt igår kväll, däckade i bilen från Stockholm så det var tur att pappa körde. Idag hade jag tid över att sova middag i en hel timme eftersom det ändå var så tråkigt väder. Kunde/borde kanske ha städat lite här hemma men som en klok text jag såg häromdan: "Jag städar inte, alltså lever jag". Perfekt med en lat söndag, att hinna varva ner och ta igen sig inför den kommande veckan. Hoppas på att kunna gå för full maskin igen efter värken i rygg/skulderblad. Hoppas på att kunna träna optimalt igen.

Borde kanske ha vilat igår men det gäller att ta tillvara på tillfällena, när jag hade möjlighet att träna på ett riktigt gym. Förväntansfull klev jag av pendeltåget vid Karlbergs station. Promenerade via St Eriksplan och Vasaparken bort mot Hälsingegatan. Hängde på låset vid Delta när "Dimman" kom och öppnade placet. Doften som slog emot mig på väg till omklädningsrummet. Äkta gym. Hela atmosfären talade sitt tydliga språk. Här jobbade folk hårt, här var det blod, svett och tårar som gällde. "The price of excellence".
Det blev ett hyffsat pass med tanke på förutsättningarna. Tog i lagom hårt utan att det gjorde ont, lyssnade på kroppen kontinuerligt mellan varje set, varje övning. Rygg och baksida axlar fick en genomgång. Passade på att testa T-bar rodd (istället för vanlig stångrodd) eftersom vi saknar en sådan på gymmen här uppe. Grymt skön kontakt i rodden. Nu blir det en lapp i önskelådan! Jag trivs i miljön på Delta, känner mig hemma. Framförallt är det ingen som tittar om man stönar och grimaserar lite konstigt. Tänkte på det förra veckan på mitt vanliga gym, det är fasen bara jag som låter lite, åtminstone av tjejerna. På vägen upp stannade jag till och spanade in "Wall of fame". Två killar från min hemstad, två Säterkillar på samma vägg. Varav den ena är gammal skolkompis till en av mina bröder och den andra är storebror till en av mina bästa vänner. Coolt! Fånigt kanske men det var en mäktig känsla som växte inom mig. Stolthet, motivation, gnistan tändes inom mig och viljan att lyckas blev ännu starkare! Nu är det dags för mig att gå från ord till handling.

Efter passet vandrade jag in mot city. Köpte en wrap med halloumi och kyckling på Fattoush som jag satte mig på en lämplig bänk och åt. Efterrätten blev en yoghurtglass från Gallerian. Magen var mätt och glad och jag begav mig mot Gamla Stan. En stunds vila på Evert Taubes Terass på Riddarholmen. Utsikt över Riddarfjäden, Stadshuset, Norr- och Södermälarstrand, Västerbron med DN-skrapan. En favoritplats i sommarstockholm! Vidare mot Söder där jag hann spana in Prideparaden efter Hornsgatan. Träffade teamkompisen Annelise och vi tog en kaffemugg på ett fik. Vilken go och trevlig tjej. Vi pratade om allt möjligt, mycket träning så klart. Härligt med likasinnade människor. Härligt med energigivande människor! Tack för en trevlig pratstund!

Mötte upp mina föräldrar vid Slussen. Därifrån promenerade vi upp via Mosebacke, Katarinahissen, vidare ner mot Folkungagatan. Avslutade Stockholmsbesöket med en middag på en uteservering i hörnet på Götgatan/Katarina Bangata (tror jag). Njöt av en somrig måltid, grillad lax med lime- & basilikakräm, varma grönsaker och potatis. Njöt även av den härliga kvällssolen.

Därefter var det dags att bege sig hemåt Dalarna. Om två veckor ska jag ner till vår vackra huvudstad igen. Då väntar ett besök på Gröna Lund med brorssonen samt en heldag på egen hand. Min första semesterdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar