lördag 13 augusti 2011

Friday is the new Saturday...

Friday eller Fridag passar kanske bättre. =)

Min fria dag började igår på kvällen och pågår fram till nu i eftermiddag. Kändes bra att inleda helgen med fredagsmys. Det handlade inte om OLW påsar och 2 liter läsk utan om fredagsmys på mitt eget sätt. Det är svårt att hålla det inom rimliga mängder. För mig är det värst att jag vill ha lite av allt. Måste liksom prioritera i turordning vad jag längtar mest efter. Det kommer att bli ohållbart i längden (läs "när dieten börjar") så det bästa är att trappa ner sockersuget så mycket det går redan nu. Av följande orsaker:

  • Jag tycker inte att det är särskilt gott. Förra lördagen var jag så sugen på smågodis och eftersom det händer sällan tillät jag mig köpa en "liten" påse. Märkte direkt i affären att det skulle spåra ur när jag inte kunde välja och välja bort vilka godissorter jag skulle plocka av. Det blev mer än beräknat. Åt ungefär halva påsen sen mådde jag verkligen illa. Det var inte pga kalorierna utan snarare för alla tänkbara färgämnen och tillsatser det kunde tänkas innehålla.

  • Bakis... att bli bakis av alkohol under mina år som "partypuma" var en sak. Kanske hade man haft världens roligaste partynatt med gänget. Nu föredrar jag livet som "fitnesspuma". Idag är det inte värt att bli bakis överhuvudtaget oavsett om det beror på alkohol eller socker.

  • Det kostar pengar. Det är lätt att gnälla över att proteinpulver och kosttillskott är dyra men räkna ihop hur mycket pengar man slösar på godis/fika/skräpmat så kanske det blir en del.

För min del känns det bra att byta dag. Anledningen är att när jag lägger mig på lördagskvällen med högt blodsocker vaknar jag på söndagen med ett uselt humör. Abstinensen efter socker blir näst intill olidlig när jag dessutom vet att det är söndag. Jag och söndagar är inte bästa vänner. Kanske skulle jag behöva jobba med dessa känslor och det blir säkert enklare om jag slipper vara sockerbakis. Dessutom är det viktigt att jag lär mig prioritera. Att tänka efter före. Att fråga sig själv om det är värt den korta stunden njutning. Och hur mycket njtuning är det egentligen. Kanske bör jag avstå helt från socker. Men vi börjar med ett steg i rätt riktning.

 Jag har egentligen inget behov av att skriva exakt vad jag stoppar i mig, vill jag skriva matdagbok gör jag det för mig själv. Och jag skulle aldrig skriva ner mina vanliga dagar i minsta detalj, dels för att inte lämna ut mitt upplägg som jag faktiskt betalar för. Dessutom känns det inte särskilt intressant att dela med sig av. Det är min privatsak helt enkelt.

Men detta är ett exempel på en dag utanför mitt vanliga schema, min s k "fridag". Delar med mig av den för att påminna mig själv om att jag kan släppa lite på tyglarna utan att skena iväg. Bloggar ju främst för min egen skull och för att lätta på mina tankar och funderingar.

Fredagkväll: Grillat kycklingspett + färskpotatis. Ett par skivor grillad halloumiost. Grillad tomat, lök, paprika och champinjoner. Kall sås på lättyoghurt & sweet chili. Det var en rejäl portion mat på tallriken.
Efteråt blev det två st kex med ett par skivor vit ost, typ Brie från Castello. Ett glas vin.
Avslutade kvällen med en efterrätt. Persika i tärningar + en halv banan, ca 1 dl turkisk yoghurt och lika mkt kesella, över detta strödde jag 1 msk solrosfrön.

Lördagmorgon: Efterlängtade frukost! Blandade turkisk yoghurt och naturell lätt yoghurt, sommarens sista hallon från trädgården, hemmagjord rostad müsli. En skiva grovt bröd med skinka och avocado. KAFFE!

Efter tuffa crossfitpasset blev det en bar istället för proteindrink + kolisar, Chocolate temptation. Köpte med en mellansushi och åkte till Gammelgården och lunchade. Satt i den varma solen och njöt av det som kan vara en av sommarens sista dagar. En fin avslutning på "fridagen".

Observera att detta är en anpassning för att passa mig och mitt liv på bästa sätt. Vad som är rätt och fel??? Vad vet jag. Det finns gott om självutnämnda experter och jag påstår inte att detta skulle funka för alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar