söndag 7 augusti 2011

Slutet & början

Ännu en helg börjar gå mot sitt slut och regnmolnen hänger tunga utanför. Det är redan augusti och sommaren börjar även den gå mot sitt slut, höstkänslorna kommer krypande alltmer. Kan känna att det finns något sentimentalt över denna söndag. Likväl som de regntunga skyarna finns det en jobbångest som vilar tungt över samhället. Det är inte samma glädjetoner som för en månad sedan när alla pratade om sina semestrar. Förr eller senare kommer tiden ikapp och nu är det snart dags för många semesterfirare och skolbarn att kastas tillbaka ut i verkligheten, i vardagens gråa skepnad. Jag upplever denna förändring med blandade känslor. Kan också undra: "Var tog sommaren vägen?", "Var detta allt?". Men å andra sidan väljer jag att leva i nuet och livet går vidare trots att det blir höst. Lätt för mig att säga som har tre veckor semester framför mig. Jag har inte tid att sakna sommaren. Dels är den faktiskt inte slut ännu då vi bara är i början av augusti, och dels har jag så mycket roligt att se fram emot.

* Semester! Ja självklart är det en anledning till min anmärkningsvärt stora optimism. Har glädjen att tillbringa den i mina tre "hemstäder", Säter, Stockholm & Alanya.

* Stockholm. Denna pärla som bara ligger två timmars tågresa bort. Tillbringade gårdagen där och kanske är det fortfarande lyckoruset från mina drömmars stad som påverkar mig. Om två veckor är nästa besök inbokat.

* Alanya. Snart är jag tillbaka. Det är som att komma hem men ändå bort. =) Tryggheten, gemenskapen, sina kära gamla bekanta ställen men ändå oväntade upplevelser och äventyr runt varje gathörn. Om man vill och vågar.

* Byggprojektet! Att fortsätta vägen mot tävlingsformen. Denna kropp som ska skulpteras till något som kan liknas med fitnessfysik. En utmaning! Ett projekt att lägga hjärta och själ på! Fortsatt uppbyggnad under hösten och därefter deffen. Båda etapperna kräver fullt fokus och är så viktiga. Det är nu under hösten det avgörs vad jag kommer att ha att deffa fram.

* Home sweet home. Det är en omställning att flytta till hus och ibland undrar jag om jag har gjort rätt eller fel. Om jag har "tagit mig vatten över huvudet". Jag är inte den typiska husägaren som kan ägna all sin lediga tid åt hus och trädgård. Jag har många järn i elden. Men innerst inne är jag glad över att ha mitt hus och jag ska se till att göra det till mitt hem, min borg. Ge mig några regniga helger i höst så ska det nog bli målat och fixat här hemma.

Vid sidan om detta kommer hösten säkerligen att bjuda på andra trevligheter. Utmaningar på jobbet. Kurser. Weekendresor. Många oskrivna blad att klura på...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar