torsdag 14 juli 2011

Nöjd

Ett ord med olika innebörd beroende på när det används, i vilket sammanhang, i vilket syfte.

"Blir du aldrig nöjd?" den frågan ställs till mig då och då. Vadå nöjd? Det beror på. Nöjd med livet i stort. Jodå jag är nöjd med mitt liv, livsstil, boende, jobb, intressen och såna saker. Om jag inte vore det skulle jag garanterat göra något åt saken. Slå mig fri och söka nya vägar för sådan är jag som person. Jag är tacksam att bo i ett fritt land som Sverige, anser mig ha en god levnadsstandard och makt att påverka mitt eget liv.

Däremot har jag svårt att slå mig till ro, att känna mig nöjd och mätt på livets utmaningar. Jag triggas av att ha mål att sikta mot. Dels när det gäller träningen. Att ständigt sträva efter att överträffa mig själv, spränga gränser, orka lite mer. Behöver även andra saker att se fram emot som inte är fysiskt krävande. Resor, roliga händelser, allt livet har att erbjuda. Det kan räcka med trevligt sällskap och en god bit mat en ljummen sommarkväll eller likväl lördagsmys hemma i soffan med mörk choklad och ett glas rödvin en regnig höstkväll. Sån är jag.



"Nöjd" kan kännas mediokert att använda i vissa sammanhang. Exempelvis när jag ska beskriva hur ett träningspass gick. Att "bara" vara nöjd är liksom inte tillräckligt. Man vill ha superkrafter, vara megastark, sätta nya pb varje pass. Men hur kul vore det egentligen? Skitpass och endorfinkickar, alla pass är en pusselbit på vägen mot drömformen. Samma sak inom jobbet, det är tillåtet att vara nöjd. Gick två av tre kundmöten bra... fine! Gör gärna en snabb analys av vad som gick fel i det sista men när det är klart... lär av misstagen, gå vidare och se framåt. Man behöver inte alltid vara bäst. Ibland räcker det att vara tillräckligt bra. Det finns en bok som heter just "Good enough", har inte läst den men jag ska.


Att vara nöjd kan sticka i ögonen på avundsjuka människor. De blir bittra av att se andra ha den målmedvetenhet de själva saknar, att se andra lyckas med sånt de själva drömmer om.


Något jag var väldigt nöjd med var frukosten i morse.






Ganska nöjd var jag efter gårdagens pass för axlar och mage. Ett mediokert pass som inte går till historien men jag gjorde mitt bästa utifrån dagsformen och då räcker det. Idag är det en välbehövlig vilodag. Nödvändigt ont så att säga. Men imorgon är det dags igen.

2 kommentarer:

  1. Tack för ditt öppenhjärtiga inlägg:)
    Jag känner igen mig i dina tankar och beskrivningar.
    Känner att det är viktigt för mig att lyssna till inre rösten och tillåta mig samt ha mod till att uttrycka och visa exakt så nöjd och lycklig som jag faktiskt är, och tillsammans med andra glädjas över massor av saker under vardagen.
    PS; vilken fin fruckost med "rött guld" i:):):)

    SvaraRadera