lördag 30 juli 2011

Stanna tiden...

Det är såna här dagar jag drömde om under det långa mörka vinterhalvåret. Hade alarmet på kl 7 i morse för att komma upp i tid. Tid att äta en god och lång frukost. Mitt hembakta bröd med smör och ost. Alltså jag är inget stort fan av lightprodukter men ICA´s Gott liv 9% ost är riktigt god, påminner om Västerbottensost i smaken. Fick även i mig en fluffgröt med vispad äggvita, på den lingonsylt (hemgjord såklart) och Alpro sojamjölk. Den rejäla frukosten fick smälta lite innan jag gav mig ut på cykeln. För säkerhetsskull tog jag med lite pengar, man vet liksom aldrig var man hamnar i slutändan. Det blev dock ingen omfattande upptäcksfärd och inte heller några raster längs vägen. Har inte riktigt ro att "söndagscykla" och vara ute en hel dag.  Höll mig därför på bekanta vägar och trampade på i bra tempo. Svettig var bara förnamnet...

Nu är jag nyduschad och har ätit lunch. Eftersom lördagen är min fria dag utan kostschema slog jag till med en omelett gjord på äkta bondägg. Fyllde den med ett par skivor av den goda osten samt ICA´s creme fraiche champinjon & kantarell.

Nu är det dags för lördagstraditionen, en mugg kaffe och läsa reklamen. Idag blir det på altanen!

Därefter är det nog dags att sätta igång med förberedelserna inför kvällens bjudning. Mina föräldrar kommer hit och äter. På menyn står tunnbrödrullar med kallrökt lax och creme cheese, paj med räkor, ägg och ost, samt sallad och hembakt bröd. Efterrätten har mamma lovat att fixa, troligen smulpaj med hallon. Mycket matsnack idag. Men det blir så eftersom jag älskar både att laga mat/baka (är ingen expert på bakning men det är ganska kul ändå) samt att äta det. Eftersom jag är lite begränsad under de övriga dagarna blir lördagen min oas, resten av veckan följer jag kostschemat och då är det bara att stänga av idérikedomen. Det positiva är att jag hellre gör min egen hemlagade mat på fridagarna än en massa snabbmat och annat skräp. Det blir påfyllning av energi och näring, ingen frossardag.

Kaffedags!

1 kommentar: